Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Utredning: Hemtjänstföretag fick en miljon för mycket

Kommunen har lämnat in sitt svar på hemtjänstföretaget Genuin Omsorgs stämningsansökan, och slår där tillbaka med en utredning som gör gällande att företaget fått ut en miljon för mycket genom att ledningen registrerat mer tid än vad som utförts hos brukarna.

Genuin Omsorgs agerande gjorde att Norrköpings kommun hade rätt att säga upp avtalet med företaget, menar kommunen.

Genuin Omsorgs agerande gjorde att Norrköpings kommun hade rätt att säga upp avtalet med företaget, menar kommunen.

Foto: Sara Segraeus

Norrköping2021-02-01 20:00

I februari 2020 sa Norrköpings kommun upp avtalet med det privata hemtjänstföretaget Genuin Omsorg, med omedelbar verkan. Enligt kommunen hade man efter en granskning upptäckt att företaget systematiskt hade manipulerat underlaget för utbetalningar och därför fått utbetalt betydande belopp på felaktig grund.

I november 2020 valde företaget att stämma Norrköpings kommun och begära skadestånd på drygt 4,3 miljoner kronor. Kravet motsvarar ersättning för utfört arbete och den skada som företaget anser sig ha lidit av att kommunen sagt upp avtalet på felaktig grund.

Kommunen menar nu i en inlaga till Norrköpings tingsrätt att det var rätt att säga upp avtalet. I inlagan bestrider kommunen företagets krav och lämnar samtidigt en närmare utredning på vilket sätt och i vilken omfattning kommunen anser att Genuin Omsorg manipulerat underlaget som lett till att kommunen lurats att betala ut felaktig ersättning till företaget.

– Man har registrerat mer tid än vad man har utfört hos brukarna, och på det sättet fått mer betalt än man vad man utfört i arbete, säger stadsjurist Maria Norman.

– Så har vi sett på det hela, sedan får ju motparten svara på det här. Varför har man gjort så här? Det vill vi ha svar på. 

Enligt utredningen har personer i Genuin Omsorgs ledning i efterhand justerat personalens registreringar av utförd tid hos brukarna, och förlängt tiderna för insatserna genom att ändra på start- eller sluttiderna.

Ledningen har enligt utredningen systematiskt förlängt insatstiderna för brukarnas första och sista besök under dagarna, oförklarligt långa insatstider, på en till tre timmar per tillfälle, ofta exakt 100 eller 200 minuter vid det sista besöket.

Kommunen har hittills granskat insatser från augusti 2019 till delar av december 2020. Utredningen hittills visar på 1 000 korrigeringar av insatstiderna som kommunen inte kan se någon rimlig förklaring till. Enbart de korrigeringarna motsvarar en ersättning om totalt 991 994 kronor, nästan en miljon kronor, pengar som kommunen vill ha tillbaka.

Insatstiderna för brukarna har sjunkit markant efter att de bytt till annan utförare.

Kommunen, som gjort en polisanmälan, fortsätter utredningen och håller inne betalning för januari och februari 2020. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!