Utmanar bussjätte

NORRKÖPING. Det lilla nystartade bussbolaget Comfortfram utmanar jätten Swebus Express. Det handlar om att pressa priserna på bussresor sträckan Norrköping-Stockholm. - Det kommer att bli ett priskrig, säger Comfortframs vd Ted Ekberg, förtjust.

Foto:

Norrköping2006-07-04 06:00
På fredag går första turen. Biljetter kan bara bokas på internet och de som varit ute först åker för lägsta pris. Vartefter bussen fylls ökar priset.
Till att börja med blir det tre turer dagligen tur och retur. Mer klarar man inte, eftersom företaget än så länge bara äger en buss, men planerar att skaffa en till i slutet av sommaren för att kunna utöka turerna i höst.

Rot i Norrköping
Vd Ted Ekberg, 36 år, är stockholmare med en rottråd i Norrköping. Farmor var från Skarphagen. Han har tidigare jobbat på lågprisflygbolag - och på bussbolag. Det var så han fick idén.
- Jag tänkte: Varför inte reformera bussbranschen på samma sätt som flygbranschen?
Att det blev just sträckan Norrköping-Stockholm beror inte så mycket på farmor som på att Ted Ekbergs marknadsundersökningar av större orter inom rimligt avstånd från Stockholm pekade mot Norrköping.
- Med tanke på vilken kort sträcka det handlar om är priserna på tåg och buss höga, förklarar Ted Ekberg. Dessutom såg vi såg en undersökning som sa att 70 procent av östgötarna väljer att ta bilen till Stockholm, så vi tänkte att här måste vi kunna göra någonting.

Stort gensvar
Enligt Ted Ekberg har gensvaret varit överväldigande.
- Det känns så himla roligt. Vi har fått tusen bokningar på mindre än en vecka och så alla mail och telefonsamtal från Norrköpingsborna där man önskar oss lycka till.
Han har också fått ta emot en del reaktioner från anställda på Swebus som är oroliga för vad som ska hända med deras jobb. Och enligt vad Swebus marknadschef sa igår i en intervju i Radio Östergötland funderar Swebus redan på motdrag.
Men Ted Ekberg säger att han inte räds, trots att han inte har något stort kapital i ryggen. Han berättar att han kommer från en familj där alla driver företag.
- Priskrig har vi räknat med. Och att vi måste skjuta till pengar första halvåret för marknadsföring.
Och när Folkbladets reporter påminner om att det för tillfället också blir mycket gratisreklam i medierna, som i den här artikeln, skrattar han högt och länge.
- Det är kul. Vi spar någon krona i alla fall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om