Ut i världen via Göteborg
Den stora flygsatsningen med Göteborgs Landvetter som nav, och Norrköping m fl som "ekrar" landet runt, är unik för Europa. Den beskrivningen gavs, när City Airlines på tisdagen presenterade sitt koncept. Norrköping flygplats har nu fått ett antal ben att stå på. Utöver alla utländska destinationer blir man nu också en del av ett inrikes flygnät.
Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL / SCANPIX
Att ca tio svenska regioner ingår i nätverket ger en stadig grund för Landvetter, som nu investerar 75 milj kr under en tvåårsperiod.Självt har City Airlines från Landvetter flygförbindelser till Manchester, Birmingham, Lyon, Prag, Helsingfors, Zürich, Tallinn, Nice, Palma, Alicante, Rom, Barcelona, Milano, Malaga och Aten. Man siktar nu på tio destinationer till. De nya inrikeslinjerna ska drivas av dotterbolag till City Airlines. Air Östergötland ska till 51 procent ägas av Investment AB Janus, och till 49 procent av lokala investerare. Dit hör bl a Fastighets AB L E Lundberg, Holmen Paper, bröderna Eklöf och Dolphins.Mycket nöjd är förstås Norrköpings flygplatschef Mari Torstensson. - Nu har vi flera ben att stå på. Vi får fler passagerare och är inte längre helt beroende av Cimber.Öppnar portarna
Nej, för nu flyger Finncomm Airlines till Helsingfors, där sedan Finnair öppnar portarna inte minst ut över f d Sovjetunionen och Asien. Chartern växer till, Ryan Air är på väg att etablera sig. Och så nu detta därtill.Mari Torstensson imponerad av med vilken fart det gick, när det regionala näringslivet anmodades gå in som 49-procentig ägare av Air Östergötland. Från söndag till fredag blev aktiestocken på 6 milj kr fulltecknad. Vad säger då Cimber om det här?. Ett svar får vi från Thomas Sjölander, hittills vd för Östsvenska Handelskammaren men snart kommersiell chef på City Airlines.- Jag tror de tycker det här är bra. Ju fler som reser från en flygplats, desto fler nya attraherar man också.Konkurrerar
Ostridigt är dock, att en hel del av det nya utbudet via Landvetter direkt konkurrerar med vad Cimber har att erbjuda via Kastrup.Och lika ostridigt är, att ankomst- och avgångstider på Landvetter kommer att vara avsevärt bättre synkroniserade än de är på Kastrup, där föga hänsyn tas till Norrköpingsflighterna.Norrköpings kommun representerades av oppositionsrådet Jörgen Rundgren:- Det här är väldigt positivt, det råder också politisk enighet. Och det här kommer att betyda regional tillväxt.Del av regionen
Nöjd är också Peter Whass, vd för Lundbergs som alltså hör till investerarna i Air Östergötland. Då är ändå det egna företagets behov av utrikesförbindelser tämligen obetydliga.- Men vi är en stor fastighetsägare med många företag som hyresgäster. Vi är en del av den här näringslivsregionen. Och går det bra för företagen här, då går det bra för oss också.För Landvetter är detta en jättesatsning, som kommer att få starka följdverkningar i framför allt Västsverige. Man räknar också med att på lite sikt öka de idag ca 40 utlandsdestinationerna till 60. Miljön väger lätt
Miljöhänsynen då - alla de ökningar av koldioxidutsläppen, som denna ökade flygtrafik kommer att leda till?Om den saken sade någon ansvarig på presskonferensen i Göteborg - visad via webb-tv i samband med presskonferensen i Norrköping - ungefär så här:- Vi är medvetna om saken. Men vi har gjort bedömningen att nyttan här väger tyngre än miljöaspekterna...
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!