Det blir en fyra timmar och 45 minuter lång föreställning, med två pauser. Förutom Norrköpings symfoniorkester är 22 solister, två körer och danselever från De Geergymnasiet med på scenen.
– Mig veterligen är det här den största produktionen SON har gjort, i modern tid i alla fall, säger Henrik Marmén, konstnärlig chef för SON.
Enligt honom kan publiken vänta sig en omtumlande upplevelse, där man vänder och vrider på mänskligheten och livet, med utgångspunkt i Niklas Rådströms roman "Boken", baserad på Bibeln.
– Sven-David Sandström var bördig från Östergötland, född i Motala och uppvuxen i Borensberg. Jag kommer ihåg så väl när jag pratade med honom, när jag var ganska ny som chef här, om att jag ville highlighta hans verk. Då var han redan ganska sjuk. Då sa han själv: "Men du, jag håller på att skriva på en opera, med Niklas Rådström, och det är det jag är mest angelägen om att få framfört. Tänk om den skulle kunna få sitt uruppförande i Norrköping".
Ett halvår senare dog Sandström, 2019, i Stockholm där han var bosatt. Nu går hans dröm i uppfyllelse.
– Sven-David var en sådan person som kände nästan alla människor i svenskt musikliv. Det här verket var så pass stort att man var tvungen att sätta rätt många av dessa människor i arbete. Så fort man kontaktade någon så var det "Ja, det är klart att vi måste göra det här". Det kändes som det var personligen viktigt för många, säger Henrik Marmén.
– Han var en väldigt omtyckt person, tillägger dirigenten Tobias Ringborg.
– Det är en ära att få vara med om det här, säger norska sopranen Hege Gustava Tjønn, som spelar Herrens första ängel.
Hon berättar att Sandström den här hösten skulle fyllt 80 år, och att man nu spelar det här för honom, som en hyllning. Som så många andra operor handlar också den här om livet och döden.
Regissören Peter Oskarson har beskrivit verket som essensen av mänskliga erfarenheter över 3 000 år. Publiken får följa med “The Man” och “The Woman”, på flykt från lustgården, på en resa genom bibliska miljöer. Librettot av Rådström är på engelska. Musiken beskrivs som lättillgänglig, då Sandström övergav modernismen för ett romantiskt och vackert tonspråk.
Sandström och Rådström skrev operan utan att ha en beställning, vilket visar hur viktig den var för dem. Det blir två föreställningar: 14 och 15 oktober.