Ur spår för Veolia

Klockan 13:51 i går anlände en nykomling till Norrköping. Med mörkblått lok och låga priser vill Veolia Transport slå sig in på den numera konkurrensutsatta tågmarknaden.  - Det gör ingenting att det tar en timme längre, säger Madeleine Stjernström, resenär på premiärresan till Malmö.

Foto: Titti Olovsson

NORRKÖPING2009-07-04 03:00
Avregleringen av SJ:s monopol har sedan månadsskiftet börjat på allvar. Under veckoslut och helger får andra aktörer konkurrera med SJ på alla sträckor. Successivt kommer monopolet att släppas och i oktober 2010 är det helt borta. Fram till årskiftet är de SJ-avgångarna som redan finns inbokade att vara ohotade. Nya aktörer får bara köra när det finns utrymme på spåren. Fast pris
En del av affärsidé är att alltid ha fast pris, oavsett avgång eller hur många dagar innan du bokar. Pengarna sparar företaget främst in på att använda enklare vagnar istället för SJ:s snabbtåg. Madeleine Stjernström från Norrköping var först ut att åka ett icke-SJ tåg ner till Malmö. Det var det lägre priset som avgjorde.- 145 kronor fick jag betala med studentrabatt. Sist jag åkte ner var 500-600 kronor. Då gör det ingenting att det tar en timme längre. Delar bokningssystem
Både SJ:s och Veolias avgångar kommer upp när man bokar sin resa på någon av företagens hemsidor. Anton Dahl hämtade ut sin Veolia-biljett i SJ:s apparat på stationen.- Jag hade inte hört om Veolia innan, men namnet dök upp när jag bokade biljetten. Att det tar längre tid bryr jag mig inte om, det var så pass mycket billigare.SJ har dynamiska priser och kan därför sälja biljetter till Malmö från Norrköping för 95 kronor eller över 1 000 kronor. Veolia kommer att använda fasta priser oavsett när du bokar.- Om man ska kunna sälja så billiga biljetter som SJ, så måste någon också betala väldigt mycket. Våra priser kommer att vara lägre än majoriteten av SJ:s priser, säger Veolias vd, Gunnar Wulff.- Man kan säga att det går fortare att åka med SJ, men i gengäld riskerar man att betala mycket mer. Får vi den beläggningen vi räknat med så kommer vi kunna hålla de här priserna.Utvidgar till hösten
Veolia är det enda företaget som har valt att börja konkurrera redan i sommar, och företaget börjar försiktigt. Det är bara ett tågset som trafikerar sträckan. Det startar i Stockholm 12.15, vänder i Malmö, och är tillbaka i Stockholm 00.33. Företaget kör redan Lapplandståget nattetid. Den trafiken är redan avreglerad. När den sträckan slutar att gå sista augusti kommer det tågsetet att istället gå in på sträckan Stockholm-Malmö.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om