Det var i början av juli som Norrköpings kommuns livsmedelsinspektör gjorde en oanmäld inspektion på ett glasscafé i Kolmården. Flera avvikelser från livsmedelsreglerna kunde konstateras. Inne i kiosken lade inspektören märke till att det fanns flugor, vilket bryter mot bestämmelserna om skadedjursbekämpning.
Ägaren till glasscaféet som också var på platsen lovade att åtgärda problemet direkt genom att skaffa en insektslampa till kiosken. Inspektören noterade också att dörrarna i kiosken inte var tillräckligt rengjorda. Dessutom var inte heller frysboxen på caféet tillräckligt rengjord.
Vid inspektionen kunde konstateras att glascaféet saknade kontrolluppgifter om dricksvattnet i kiosken och om det höll godkänd kvalitet. Även det felet lovade ägaren att åtgärda omgående genom att göra en provtagning så snabbt som möjligt. Anläggningarna för dricksvatten och livsmedel var inte heller registrerade, vilket krävs. Ägaren av caféet ombads därför att skicka in en registreringsblankett så snabbt som möjligt.
I slutet av juli kommer en ny kontroll att göras på glasscaféet i Kolmården för att se om problemen finns kvar eller inte.
En annan verksamhet som fått besök av kommunens livsmedelsinspektör i juli månad är ett bageri i Norrköping. De hade tidigare fått besök av livsmedelsinspektören och då hade flera brister i hanteringen påträffats. När kommunens livsmedelsinspektör nu gjorde ett nytt oanmält besök i mitten av juli kunde han konstatera att flera problem fortfarande fanns kvar på bageriet.
Främst handlar det om att bageriet märkte ett bröd som ekologiskt i både produktens namn och på skyltar i butiken. Problemet var att bageriet inte får märka varor som ekologiska eftersom de inte finns registrerade hos ett godkänt kontrollorgan för ekologisk produktion och märkning.
Bageriet i Norrköping får också kritik på andra punkter. De förvarade deg utan tillräckligt skydd och hade inte med alla de uppgifter som ska stå med på brödförpackningarna.
Kommunens livsmedelsinspektör kommer besöka bageriet igen i mitten av augusti för att kontrollera om de åtgärdat problemen eller inte.