Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Försäljningen av el- och laddhybridbilar minskar

Reduktionsplikten har fått effekter. Lägre bränslepriser har gjort att färre elbilar och laddhybrider säljs, medan det blivit ett uppsving på begagnade bensin- och dieselbilar: "Det blir en bensinbil. Det var för mycket pengar att byta till laddhybrid", säger Lars Cratz, som hämtade ut sin nya bil.

Lars Cratz hämtar ut sin nya bil.

Lars Cratz hämtar ut sin nya bil.

Foto: Michael Bercu

Norrköping2024-04-03 05:00
undefined
Ny elbil som finns tillgänglig för försäljning.

Vid årsskiftet minskades reduktionsplikten, vilket har gjort att priserna på bensin och diesel sjunkit. Nu visar statistik från Trafikanalys att försäljningen av elbilar och laddhybrider minskat ganska mycket under årets första månader, jämfört med 2023. 51 procent av alla bilar som sålts i landet under januari och februari 2024 var elbilar och laddhybrider. Förra året låg den siffran på 58 procent.

– Vi har märkt en nedgång i försäljningen av nya elbilar och laddhybrider. Men begagnat rullar på som vanligt, säger Magnus Björn, försäljningschef på Bilbörsen bil i Norrköping.

Han menar att många faktorer ligger bakom minskningen. Inte bara reduktionsplikten utan även ränteläget, att miljöbonusen tagits bort, att det varit lång leveranstid på nya bilar. 

undefined
Ny elbil och en som drivs med bensin (till höger)

Fredrik Zetterblom, VD på Zetterblom bil, delar uppfattningen att de tuffa tiderna just nu påverkar köpvilligheten.

– Det är fortsatt trögt när det gäller försäljningen av nya elbilar och laddhybrider. Jag märker att kunder som tidigare bytt bil från bensin till ny bensinbil, har tyckt att det varit mycket pengar. De har sin budget. Men skillnaden att byta från bensin till elbil eller laddhybrid kostar ännu mer, berättar han.

undefined
Försäljningen av nya elbilar och laddhybrider har minskat med drygt 12 procent de första månaderna i år, jämför med 2023.

Han uppger att efterfrågan på begagnade dieselbilar ökat, då priset på diesel sjunkit ganska mycket. Samtidigt upplever han att kunder också tvekar att köpa laddhybrid och elbilar då de inte har naturlig tillgång till att ladda sin bil.

undefined
Lars Cratz bytte sin gamla bensinare till en ny bensindriven bil.

Hos en bilhandlare sitter en man och väntar på att hämta ut sin nya bil.

– Det blir en bensinbil. Det var för mycket pengar att byta till laddhybrid. Då hade vi fått lägga 200 000 kronor till. Vi har solceller och hade tänkt skaffa en laddstolpe hemma, men vi väntar till nästa gång, säger Lars Cratz, från Gryt.

undefined
Lars Cratz hämtar ut sin nya bil.

På Söderbergs bil har man inte märkt någon större nedgång i försäljning av nya bilar.

– Vår företagsförsäljning tuggar på. Många företag har det i sin bilpolicy att de ska köpa elbil och laddhybrider. Men på begagnat har vi märkt en förändring. Det har blivit hett med både bensin och diesel, berättar Fredrik Björk, bilmarknadschef.

För att få fart på försäljningen generellt sett, hoppas bilhandlarna att läget i den svenska ekonomin ska ta bli bättre.

– Om inflationen och räntorna sjunker, samt att konjunkturen blir mer stabil. Då tror jag att försäljningen av alla bilar kommer öka, säger Fredrik Zetterblom.

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!