På Östgötatrafiken är man medveten om problemen med kortläsarna. Dock säger man att det nya systemet är bättre än det förra, och att problemen är av övergående art.
– Det är fortfarande under inkörning – vi räknar med att det tar ett år innan allt funkar som det ska. Sedan vi införde de nya kortläsarna har vi dock haft färre störningar än tidigare, och vi har inte fått in lika många klagomål som vi fick på de gamla värdekortens tid, säger Paul Håkansson, vd på Östgötatrafiken.
Klagomålen har ökat
Östgötatrafikens egen statistik över inkomna klagomål på resekorten stämmer dock inte överens med det Paul Håkansson säger. Mellan januari och juli har klagomålen ökat med 445 stycken jämfört med samma period föregående år. Klagomålen på kortterminalerna har ökat från fyra stycken mellan januari och juli förra året till 24 stycken för samma period i år.
Enligt Lena Persson, marknadsassistent på Östgötatrafiken, beror problemen inte enbart på kortterminalerna och resekorten. Hon säger att en del av problemen ligger hos chaufförerna som inte lärt sig hantera det nya systemet ännu.
– Alla chaufförer har fått utbildning i hur kortterminalerna fungerar, men trots det finns det fortfarande de som inte lärt sig hur allt fungerar, säger hon och tillägger:
– Det är faktiskt upp till alla chaufförer att lära sig sitt jobb – även när det införs nya rutiner, säger hon.
"Upp till chaufförerna att lära sig sitt jobb"
Trots att statistik visar att klagomålen har ökat sedan de nya kortterminalerna infördes säger ledningen på Östgötatrafiken att det nya systemet fungerar bättre och att klagomålen blivit färre.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!