Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Unik miljörättegång inledd

NORRKÖPING
I går inleddes en unik rättegång mot kaptenen och maskinchefen på fartyget Figaros. De står åtalade för att ha släppt ut olja rakt ut i Östersjön i februari i år. Om utsläppet har skett avsiktligt eller på grund av en trasig ventil i fartyget, som de båda åtalade påstår, återstår att se. Rättegången fortsätter i dag och i morgon.

I går inleddes rättegången mot kaptenen Guido Buck (ej på bilden) och maskinchefen Gregorz Chmiel (t h) på fartyget Figaros. Fartyget misstänks ha släppt ut olja i Östersjön i februari i år. På bilden syns även maskinchefens advokat, Claes Broman (t v).
FOTO: ROBERT SVENSSON

I går inleddes rättegången mot kaptenen Guido Buck (ej på bilden) och maskinchefen Gregorz Chmiel (t h) på fartyget Figaros. Fartyget misstänks ha släppt ut olja i Östersjön i februari i år. På bilden syns även maskinchefens advokat, Claes Broman (t v). FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

Norrköping2001-10-10 00:00
Brott mot lagen om åtgärder mot förorening från fartyg. Så lyder den inte allt för enkla brottsrubriceringen mot de två på fartyget Figaros, kaptenen Guido Buck från Tyskland och Gregorz Chmiel från Polen. Och lätt var det inte att förstå alla de tekniska termerna under rättegångsdagen i går. Till och med miljöåklagare Christer Pettersson snurrade in sig i alla beskrivningar av pumpar hit och dit och rör och ledningar i köl och akter.
De båda åtalade nekar till brott. Det har inte varit tekniskt möjligt för dem att tömma ut olja rakt ut i havet på det sätt åklagaren påstod, menade de. Men en Jas Gripen-pilot vittnade under gårdagen om hur han från hög höjd sett en strimma av något i vattnet alldeles styrbord om fartyget, något som inte borde ha funnits där.

<b>Piloter vittnen</b>
Det var den 13 februari i år som tre Jas Gripen-piloter i två plan observerade ett oljebälte i Östersjön utanför Västervik. Två av piloterna åkte i ett och samma plan.
En av dem kunde alltså se hur en strimma av något som liknade olja befann sig precis styrbord om fartyget och kanske ett femtiotal meter bakom det. Strimman ledde mot det större oljebältet några kilometer söderut. När piloterna flög närmare kunde namnet Figaros utläsas på fartyget.
- Oljan låg rakt i kölspåret efter fartyget. För mig rådde ingen tvekan varifrån det kom, sa en av piloterna i går.
Däremot såg han inte något pågående utsläpp från fartyget utan endast bältet några kilometer söder om Figaros. Piloterna videofilmade utsläppet och bilderna visades redan under häktningsförhandlingarna.

<b>Släpptes</b>
Kaptenen och maskinchefen greps när fartyget anlände till Norrköping och fartyget togs i förvar. Efter häktningsförhandlingarna, där kaptenen lämnade en bankgaranti på en miljon kronor, släpptes de båda på fri fot och fartyget fick lämna hamnen. Innan dess hade prover tagits på flera ställen i fartyget. Några av dessa prover visade sig senare vara i stort sett identiska med prover som togs i havet utanför Västervik, dock inte alla.
Efter händelserna i Sverige lämnades fartyget in på ett varv i Tyskland. Enligt försvarsadvokaterna var det för att undersöka vad som skulle ha kunnat orsaka utsläppet. På varvet upptäcktes att en ventil mitt i skeppet inte slöt tätt ordentligt. Från den skulle det kunna ha läckt ut lja. På varvet rättades även en del andra saker till, såsom en felaktig koppling som gjorts från en av pumparna.

<b>Omöjligt pumpa ut</b>
Trots denna felaktiga och ej tillåtna koppling vid en av pumparna menade advokaterna att det är omöjligt att någon avsiktligt pumpat olja till kölen och därifrån via en ledning ut på däck sedan tömt oljan i havet, vilket åklagaren hävdade. Likadant sa maskinchefen.
- Jag sätter alla mina pengar på att det inte är tekniskt möjligt. Det har heller inte varit någon annan i maskinrummet som kunnat göra något där. Om inte en rymdvarelse smet in när jag var på fikarast eller så, sa Gregorz Chmiel under förhören i går.

<b>Fortsätter i morgon</b>
Faktum kvarstår att oljan i vattnet stämmer överens med de prover somt togs på olja i vissa delar av fartyget.
Faktum kvarstår också att det är helt gratis för kaptenen på Figaros att lämna spillolja i Västerås samt att tankarna inte alls var fulla så det var ingen panik med att tömma. Enligt maskinchefen var en tid redan inbokad i Västerås för tömning.
I dag ska bland annat Sjöfartsverkets inspektör Pekka Piirainen höras om sina iakttagelser vid en unders ökning av fartyget i hamnen. I morgon väntas ytterligare vittnesförhör samt slutpläderingar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!