Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Under 50? - då ska du lyssna på henne

NORRKÖPING
- Min första målsättning är att vi ska satsa på att få fler lyssnare som är under 50 år.
Det säger Margaretha Simm, 48 och nytillträdd kanalchef för Radio Östergötland och dess cirka 40 medarbetare.

– Min målsättning är att Radio Östergötland ska locka fler yngre lyssnare under 50 år i framtiden, via bra innehåll, tilltal och musik, säger Radio Östergötlands nya chef Margaretha Simm.
FOTO. ANITA KJELLBERG

– Min målsättning är att Radio Östergötland ska locka fler yngre lyssnare under 50 år i framtiden, via bra innehåll, tilltal och musik, säger Radio Östergötlands nya chef Margaretha Simm. FOTO. ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2002-01-16 00:00
- Faktum är ju att många yngre människor, både hemma och ute på arbetsplatser, gått över till reklamradion under senare år.
- Men helt färska lyssnarsiffrorna visar att Radio Östergötland ökar sina siffror igen samtidigt som reklamradion för första gången minskar.

<B>? Och hur ska ni kunna fortsätta den trenden?</B>
- Det handlar om innehåll, tilltal och musik. Vi måste bjuda på ett intressant innehåll och ta upp ämnen som lockar även yngre lyssnare.
- Något som vi sedan måste presentera på ett tilltalande sätt och dessutom bjuda på ett intressant musikval.

<b>Positiv konkurrens</b>
- Men jag vill poängtera att jag tycker den tuffa konkurrensen från reklamradiostationerna känns positiv och spännande och snart startar ju ytterligare en reklamradiokanal i Östergötland.
- Det här gör ju att vi själva måste skärpa till oss hela tiden.

<B>? Varför tror du reklamradion tappat lyssnare?</B>
- Därför att människor helt enkelt är trötta och mätta på all reklam som de sänder ut hela tiden.
- Samtidigt gäller det att vi själva utnyttjar de fördelar som just radion har, nämligen den nerv, närhet och de känslor vi kan förmedla på ett helt annat sätt än TV och tidningar.
- Dessutom har vi fördel av den snabbhet radion har vid händelsenyheter.

<B>? Hur ser du på sportsändningarna?</B>
- Där är ju radion suveränt bra som media, både lokalt och på riksplanet. Tyvärr saknar Radio Östergötland en rikssportmedarbetare, något som jag gärna ser att vi får framöver.

<B>? Hur ser din egen bakgrund ut?</B>
- Jag började som journalist på TT i Göteborg och senare i Malmö innan jag 1979 gick över till radion. Först Radio Västerbotten både på riks- och lokalplanet. Jag har även jobbat med programmen Radio Ellen och Barntillåtet, innan jag de drygt sex senaste åren varit kanalchef för Radio Gävleborg och då bott i Gävle, där jag tänker bo kvar ett tag till innan flytten till Norrköping.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om