Åtta UF-företag bestående av elever i tredje årskursen på Kunskapsgymnasiet i Norrköping fick på torsdagen prova sina företagsidéer i ett ”draknäste” på Östsvenska handelskammaren. Draknästet är ett tv-program där olika entrepenörer får visa sina idéer för investerare (drakar) som sedan bedömer upplägget och eventuellt går in med en investering.
Först ut på torsdagen är företaget FredagsfikanUF bestående av fem tjejer med enhetlig klädsel som utstrålar starka "fika-vibbar". Idén föddes för flera år sedan men företaget startade formellt i september.
– Idén kom när jag gick i ettan och sålde kladdkakor till fredagsfikat på en frisérsalong där min mamma jobbar, berättar Lina Andersson, VD för Folkbladet innan de ska in och "pitcha" sin idé.
Affärsidén speglas väl av företagsnamnet.
– Vi levererar fredagsfika till företag så att de slipper använda tid och kraft på att tänka på det, berättar Lina Andersson som tillägger att man sedan Fredagsfikat startade har knutit tio företag till sig.
– Vi är övertygade om att det går att tjäna pengar på det här, målet är att fördubbla antalet kunder till april men sedan måste vi avveckla själva UF-företaget. Men vi planerar att investera den vinst vi får i ett aktiebolag och fortsätta företaget även efter april.
Men så är det plötsligt dags att gå in i själva nästet för att möta "drakarna" bestående av åtta personer som på olika sätt är knutna till näringslivet. Tjejerna har förberett sig väl och inleder med en kort film för att sedan presentera sin idé, siffror och potential – tempot är högt och de får applåder när de är klara.
Sedan vidtar frågor från panelen om förtydliganden om olika detaljer: Hur ser det ut på leverantörssidan? Hur marknadsför man sig? De får även tips av deltagarna i panelen som inte är i närheten så hårda som de kan vara i tv:s förlaga.
– Jag tycker det gick bra, det var roligt med alla frågorna, säger Antonia Zander efteråt och Vanessa Jansson fyller i:
– Vi är jättenöjda.
Även Heidi Wetell, lärare i ekonomiska ämnen på Kunskapskolan är nöjd med presentationen tjejerna gjort.
– De har gjort ett bra jobb och jag tror att deras idé kan hålla. De har tänkt igenom projektet ordentligt, säger Heidi Wetell som berättar att Kunskapsskolan satsar på UF-företagande.
– Det är väldigt centralt på det ekonomiska programmet och syftet med det här "draknästet" är att företagen ska få närmare kontakt med näringslivet.
Efter presentationerna utsågs också vinnare i kategorierna "Bästa affärsidé" samt "Bästa företagspresentation". De vinnande företagen kommer att motta ett pris som delas ut på Kunskapsskolan på fredagen.
Fredagsfikan UF har nytta av att öva på sina presentationer; man är nämligen ett av två UF-företag från Kunskapsskolan som ska vara med i "Årets UF-företag" där den första deltävlingen går av stapeln i Linköping nästa onsdag. Av 20 UF-företag från östergötland går sex vidare till nästa omgång.