Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

UF-företag blev testade

– Det kändes riktigt spännande att få träffa människor från riktiga företag och höra deras synpunkter på vårt skolföretag.

Drakar. Här är "drakarna" från Norrköpings näringsliv, som testade kvaliteten hos Kunskapsgymnasiets UF-företag, stående från vänster läraren Viktor Larsson, Ingela Gullstrand, Fredrik Borgsjö. Sittande från vänster Ebba Bauer Zetterblom, Gert Johansson och Mats Jarl.

Drakar. Här är "drakarna" från Norrköpings näringsliv, som testade kvaliteten hos Kunskapsgymnasiets UF-företag, stående från vänster läraren Viktor Larsson, Ingela Gullstrand, Fredrik Borgsjö. Sittande från vänster Ebba Bauer Zetterblom, Gert Johansson och Mats Jarl.

Foto: Sören Boström

NORRKÖPING2017-12-04 19:00

Det sa eleven Manne Sandberg från Kunskapsgymnasiet, när han tillsammans med Linnea Hägg, Johanna Rapp och Emma Malm fick presentera deras UF-företag för fem representanter från Norrköpings verkliga företagsliv vid en träff på Östsvenska Handelskammaren.

Vad heter just ert företag och vad säljer ni?

– Företaget heter Activate och vi uppmanar folk att bli en Activator, med hjälp av oss, det vill säga att om man köper vårt häfte, kan man sedan gå runt och prova på aktiviteter på olika träningsanläggningar i Norrköping,, som gymträning på World Class, yoga på Yogayama och militärträning. Då kanske man fastnar för någon träningsform som man sedan fortsätter med.

Själva upplägget liknade tv-programmet Draknästet, där uppfinnare får försöka sälja in sin nya idé till några företagare och i bästa fall få ekonomiskt stöd av någon "drake".

– Det här är femte året som vi försöker föra våra UF-företag, det vill säga Unga Företagare, närmare verkliga näringslivet, berättar Viktor Larsson, lärare i företagsekonomi på Kunskapsgymnasiet.

Hur går det hela till?

– På fem minuter ska eleverna presentera sitt företag och försöka övertyga drakarna, de inbjudna representanterna från Norrköpings företagsliv, om att deras affärsidé är tillräckligt bra , för att fungera även som ett riktigt företag.

– Den här kopplingen skola och näringsliv, är en viktig del i utbildningens inriktning mot entreprenörskap. Att eleverna får sina affärsidéer bedömda av andra än oss lärare, tror vi ger en god grund för deras vidare utveckling.

Ingela Gullstrand från Nyföretagarcentrum, var en av "drakarna" och sa så här:

– Det är spännande att höra UF-företagarnas presentationer och man märker hur intresserade de är av sina företagsprojekt. Här finns det framtidsförhoppningar.

En kort beskrivning av övriga UF-företag igår:

Ekko Sweden: importerar miljövänliga mobilskal och skärmskydd för vidareförsäljning till privatpersoner och till företag.

Tie it: Erbjuder färgglada sidenband med målet att sätta mer färg på vår befintliga gråa vardag.

Custom Made: Planerar, bokar och arrangerar aktiviteter och arrangemang för företagare som inte hinner göra det själva.

Kafféum: Rostar, paketerar och levererar ekologiskt kaffe.

Socks & Friends: Säljer unika strumpor som prenumeration till privatpersoner och som gåvor till företag.

First Aid Period: Levererar mensskydd i anpassade första hjälpen-kit till arbetsplatser.

Bloom in: Säljer och levererar snittblommor till kontorsmiljöer och bostadsvisningar.

Clover Charms: Skapar en prototyp på en väsk-/nyckelringsaccessoar, tänkt att produceras och säljas till modemedvetna privatpersoner.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om