Tvisten som kan stå kommunen dyrt
En bostadsrättsförening i Norrköping vill ha parkeringsförbud på Hagagatan i Norrköping eftersom de anser att de parkerade bilarna skymmer sikten och utgör en trafikfara. Men Norrköpings kommun säger nej till förslaget. Nu ska frågan avgöras av länsstyrelsen. Och om bostadsrättsföreningen vinner kan det bli mycket kostsamt för kommunen.
Spelar ingen roll
- Det spelar ingen roll för vår del om man tar det lugnt, säger Conny Enström. Det är farligt i alla fall eftersom man måste ut i vägen innan man ser något. Snart kommer det att hända något om vi inte gör något.
Det skulle räcka att införa parkeringsförbud på en sträcka av cirka 30 meter, från rondellen och förbi utfarten, för att problemet skulle vara löst, anser Conny Enström. Men bostadsrättsföreningen får inget gehör från kommunen, som tvärtemot bostadsrättsföreningen anser att de parkerade bilarna förbättrar trafiksäkerheten.
Folk drar på
- Om bilar står parkerade på båda sidor kör folk saktare annars drar folk på mer, säger Ingalill Pettersson (s), ordförande i tekniska nämnden, som haft hand om ärendet.
Det är ett argument som Conny Enström inte köper.
- Jag tror inte man kan köra fortare än man gör idag, säger han. Man kör redan så fort som det går.
Bostadsrättsföreningen har nu överklagat kommunens beslut. Det blir nu länsstyrelsen som får avgöra ärendet.
Det kan tyckas vara en liten fråga som har hamnat på länsstyrelsens bord. Men för kommunen kan den betyda betydligt mer än lite.
För hög hastighet
Om bostadsrättsföreningen får igenom sitt krav på parkeringsförbud kan det bli en dyr historia för kommunen, anser Ingalill Pettersson. Eftersom kommunens företrädare är övertygade om de parkerade bilarnas fartdämpande effekt betyder det att vägens bredd måste minskas om de försvinner från gatan. Annars kommer genomsnittshastigheten på gatan att bli alldeles för hög. Och en ombyggnad av gatan skulle naturligtvis kosta kommunen en del pengar.
Ingalill Pettersson anser dessutom att om bostadsrättsföreningen får rätt i länsstyrelsen finns det risk för att Hagagatan blir ett pilotfall. Om andra bostadsrättsföreningar i andra delar av staden kommer med liknande krav och kommunen då tvingas att minska bredden på fler gator kan det bli en dyr historia.
- Det kommer kommunen att ha svårt att ha råd med, säger Ingalill Pettersson.
Därför är det enligt Ingalill Pettersson viktigt att länsstyrelsen fattar ett beslut som stödjer kommunens linje.
- Jag tror att länsstyrelsen kommer att gå på vår linje.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!