Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tvisten som kan stå kommunen dyrt

En bostadsrättsförening i Norrköping vill ha parkeringsförbud på Hagagatan i Norrköping eftersom de anser att de parkerade bilarna skymmer sikten och utgör en trafikfara. Men Norrköpings kommun säger nej till förslaget. Nu ska frågan avgöras av länsstyrelsen. Och om bostadsrättsföreningen vinner kan det bli mycket kostsamt för kommunen.

NORRKÖPING2003-11-24 06:00
Bostadsrättsföreningen Jasminen på Hagagatan i Norrköping har sedan slutet av förra året försökt att få parkeringsförbud på en del av gatan. Enligt Conny Enström som är ordförande i bostadsrättsföreningen, skymmer de parkerade bilarna sikten för de boende när de ska åka ut från sin utfart och upp på Hagagatan. De förare som kommer från Finspångsvägen och ska svänga av på Hagagatan kommer i väldigt hög fart genom den rondell som finns i korsningen mellan Finspångsvägen och Hagagatan. Den skymda sikten för de boende och de andra trafikanternas höga fart är ingen bra kombination.

Spelar ingen roll
- Det spelar ingen roll för vår del om man tar det lugnt, säger Conny Enström. Det är farligt i alla fall eftersom man måste ut i vägen innan man ser något. Snart kommer det att hända något om vi inte gör något.
Det skulle räcka att införa parkeringsförbud på en sträcka av cirka 30 meter, från rondellen och förbi utfarten, för att problemet skulle vara löst, anser Conny Enström. Men bostadsrättsföreningen får inget gehör från kommunen, som tvärtemot bostadsrättsföreningen anser att de parkerade bilarna förbättrar trafiksäkerheten.

Folk drar på
- Om bilar står parkerade på båda sidor kör folk saktare annars drar folk på mer, säger Ingalill Pettersson (s), ordförande i tekniska nämnden, som haft hand om ärendet.
Det är ett argument som Conny Enström inte köper.
- Jag tror inte man kan köra fortare än man gör idag, säger han. Man kör redan så fort som det går.
Bostadsrättsföreningen har nu överklagat kommunens beslut. Det blir nu länsstyrelsen som får avgöra ärendet.
Det kan tyckas vara en liten fråga som har hamnat på länsstyrelsens bord. Men för kommunen kan den betyda betydligt mer än lite.

För hög hastighet
Om bostadsrättsföreningen får igenom sitt krav på parkeringsförbud kan det bli en dyr historia för kommunen, anser Ingalill Pettersson. Eftersom kommunens företrädare är övertygade om de parkerade bilarnas fartdämpande effekt betyder det att vägens bredd måste minskas om de försvinner från gatan. Annars kommer genomsnittshastigheten på gatan att bli alldeles för hög. Och en ombyggnad av gatan skulle naturligtvis kosta kommunen en del pengar.
Ingalill Pettersson anser dessutom att om bostadsrättsföreningen får rätt i länsstyrelsen finns det risk för att Hagagatan blir ett pilotfall. Om andra bostadsrättsföreningar i andra delar av staden kommer med liknande krav och kommunen då tvingas att minska bredden på fler gator kan det bli en dyr historia.
- Det kommer kommunen att ha svårt att ha råd med, säger Ingalill Pettersson.
Därför är det enligt Ingalill Pettersson viktigt att länsstyrelsen fattar ett beslut som stödjer kommunens linje.
- Jag tror att länsstyrelsen kommer att gå på vår linje.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!