Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tvingas stänga en butik

Norins Ost tvingas stänga en av sina två butiker i Linköping. Kvar blir nu en butik i Norrköping och en butik i Linköping.

Norins Ost tvingas stänga en av sina butiker i Linköping.

Norins Ost tvingas stänga en av sina butiker i Linköping.

Foto: Peter Jigerstrom

NORRKÖPING2018-07-11 15:00

– Som så många andra inom detaljhandeln märker vi av att fler och fler väljer att göra sina inköp via nätet, säger Lena Norin, vd på Norins Ost.

– Vi var också själva tidigt ute med vår webbshop, som idag är landets största ostbutik på nätet. De senaste åren har vår näthandel vuxit, samtidigt som kundunderlaget i våra fysiska butiker har minskat och det är orsaken till att vi nu tvingas stänga en av våra butiker.

Hur känns den här förändringen?

– Självklart är det tråkigt när fysiska butiker i våra stadskärnor stänger igen. Ett särskilt problem i Linköping är bristen på parkeringsmöjligheter i centrum. Men, lyckas man integrera det bästa av digitaliseringen med upplevelsebaserade fysiska kundmöten, då har man ett vinnande koncept.

Utöver butikerna driver Norins Ost, med lagret i Jägarvallen utanför Linköping som bas, en omfattande grossistverksamhet där man levererar varor till ett 50-tal ost- och delikatessbutiker runt om i landet.

Ett annat växande affärsområde för Norins är ost- och vinprovningar.

– Grossistverksamheten står för större delen av omsättningen idag och våra provningar ökar i antal. Så bara för att vi stänger igen en butik betyder det inte att vi kommer trappa ner, tvärt om växlar vi upp, säger Lena Norin.

– Vi kommer alltid att vilja leva, uppleva och mötas i våra stadskärnor, även om vi handlar mindre i fysiska butiker. Till den utvecklingen måste vi anpassa oss, samtidigt som det är viktigt för oss att behålla vår själ och slå vakt om vårt starka varumärke, avslutar Lena Norin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om