Kammaråklagare Johan Lindmark vid Riksenheten mot korruption inledde nyligen en förundersökning mot en fartygsinspektör på Transportstyrelsen som misstänks ha tagit emot mutor. Hur långt åklagaren kommit i sitt arbete ville han inte berätta för Folkbladet på fredagen.
– Vi ska snart hålla en del förhör.
BestickningHäromdagen begärde Johan Lindmark att Göteborgs tingsrätt skulle utse offentliga försvarare till två personer i det aktuella målet.
Den 56-årige mannen, som jobbar på Transportstyrelsen, är misstänkt för mutbrott och tagande av muta. Den andre misstänkte mannen, även han 56 år, som är verksam inom fiskeribranschen, är misstänkt för bestickning och givande av muta.
Två personer är nu alltså misstänkta i mutmålet som uppdagades för ett par månader sedan efter en anonym anmälan som rörde brottsmisstankar mot en fartygsinspektör på Transportstyrelsen.
Andra arbetsuppgifterDen misstänkte fartygsinspektören har nu fått ändrade arbetsuppgifter.
– Vi har anpassat hans arbetsuppgifter under utredningstiden. Han har just nu inre tjänst, det vill säga kontorsarbete, säger Transportstyrelsens personaldirektör Zilla Jonsson.
Den anställde som bor och jobbar i Göteborg har, enligt personaldirektören, inte varit verksam i Norrköpingsområdet.
BeroendeställningDet var för cirka ett år sedan som Transportstyrelsen uppmanade sina anställda och allmänheten att vara vaksamma på oegentligheter och missförhållanden inom myndigheten:
– Vår huvuduppgift är att skapa regler, ge tillstånd och ha tillsyn över olika verksamheter. Därför är det många som är i beroendeställning till oss. Vi är måna om att arbeta på många olika sätt för att stärka förtroendet för myndigheten, säger Zilla Jonsson som förklaring till varför visslarfunktionen inrättades.
”Om du misstänker korruption, mutor eller jäv hos Transportstyrelsen kan du tipsa om det. Du kan välja att vara anonym”, står det på Transportstyrelsens hemsida där det framgår hur du ska anmälda de misstänkta brotten.
Enligt Zilla Jonsson har det kommit in en hel del anonyma tips via den nya funktionen.
– De flesta anmälningar har dock hamnat fel, och har till exempel handlat om att grannen har kört rattfull. Men några anmälningar har lett till utredningar, säger Zilla Jonsson.