Två åtalas för oljeutsläpp
NORRKÖPINGIgår väcktes åtal mot de två män som hålls som ansvariga för det oljeutsläpp som fartyget Figaros orsakade. Maskinchefen, en 35-årig man, anklagas för att släppt ut oljan, avsiktligt eller oavsiktligt. Fartygets 32-årige ägare och befälhavare betraktas som medansvarig, eftersom han tillät maskinchefen att släppa ut oljan.
Ett särskilt yrkande har också lagts om att 32-åringens företag ska få böta 1 000 000 kronor, eftersom det på ett allvarligt sätt har åsidosatt de skyldigheter som tillhör verksamheten. Inget har heller gjorts för att förebygga brottsligheten.
13 februari släppte Figaros ut omkring 1000 liter mineralolja i Östersjön. Utsläppet gjordes på svenskt sjöterritorium öster om Västervik. Ett 3,7 kilometer och ungefär 150 meter brett oljebälte uppstod i vattnet.
Orsaken var en anordning, så kallad by-passanordning. Den ledde oljan förbi en separator som sedan släppte ut vätskan i havet, orenad. Denna typ av koppling är olaglig.
Vid 15-tiden uppmärksammade två JAS- plan med sammanlagt tre piloter ett fartyg som släppte ut olja vid Kungssundet utanför Väservik. Också namnet Figaros kunde identifieras. Flygplansbesättningen rapporterade in händelsen till Kustbevakningens sambandscentral.
Som Folkbladet tidigare skrivit möttes Figaros av polis då fartyget nådde hamnen i Norrköping. Miljöåklagare Christer Pettersson begärde de båda männen häktade, men de släpptes sedan av Norrköpings Tingsrätt. Männen förblev dock på sannolika skäl misstänkta för miljöbrott enligt lagen om förorening. Fartyget togs i förvar. Efter analys av proverna på oljan, som utfördes av Statens kriminaltekniska laboratorium, meddelades att starka skäl talade för att oljan i Östersjön kom från Figaros, men det var inte helt säkert.
Ytterligare en misstänkt har förhörts. Det är en 41-årig man från Estland. Han var vid tillfället styrman på Figaros. Också han förnekar brott.
Som bevismaterial finns bland annat JAS- piloternas vittnesmål, en videofilm son tagits av en av piloterna och vittnesmål från kustbevakningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!