Tunnan blir frimärke
Foto:
Otto Lilienthal (1848-96) gjorde banbrytande glidflygningar. Han var en framgångsrik maskiningenjör och i ett hörn av fabriken tillverkades glidplanen i bambu, rotting och bomullstyg. Vid en flygning 1896 överstegrades planet i en vindby. På väg till sjukhuset yttrade han de berömda orden: Offer måste skördas.
På frimärket ser man ett av hans tidiga hängflygplan (översta bilden till vänster).
<b>Gammalt flygsällskap</b>
KSAK, Kungliga Svenska Aeroklubben, är världens näst äldsta flygsällskap, bildat år 1900. Den symboliseras här av ett segelflygplan typ DS Weihe. Det gula planet i bakgrunden är en Saab 91 Safir. I maj 1947 gjorde greve Carl-Gustaf von Rosen en världsrekordflygning Stockholm-Addis Abeba nonstop. Det vita planet är en MFI-9 från Malmö Flygindustri.
Saab J 29 "Tunnan" var det första jetplanet med pilformade vingar som blev operativt i Västeuropa. Motorn var konstruerad av De Havilland i England och Flygmotor i Trollhättan. Den hade relativit stor diameter (1,35 m) därför fick flygkroppen en ganska rund utformning och smeknamnet Tunnan blev självklart.
<b>Till F 13</b>
Den första serietillverkade Tunnan levererades till F 13 i Norrköping i maj 1951. Det blev en viktig modernisering av flygvapnet. Efter dåtida förhållanden var det ett avancerat flygplan vilket krävde att piloterna hade god flygutbildning i botten, ty det fanns ingen tvåsitsig skolversion.
Att det var en konstrution i världsklass bekräftades genom två världsrekord. Det första (1954) på 500 km sluten bana och medelhastigheten var 822 km/tim. Det andra (1955) på 1000 km sluten bana och noteringen blev 900,6 km/tim. 1961 sändes ett förband Tunnan till Kongo för att skydda FN:s verksamhet. Där väckte planet internationell uppmärksamhet för sin effektivitet och stryktålighet.
Fyra av totalt elva plan återvände och ett finns på Flygvapenmuséet i Linköping. De övriga förstördes på platsen. Planet på frimärket sprängdes på Kaminabasen i augusti 1963.
Den sista flygningen med J 29F gjordes den 29 augusti 1976 i samband med flygvapnets 50-års jubileum. Det blev slutet på en epok som varade i 28 år.
<b>Postflygplan</b>
Friedrichshafen FF 49 var ett ombyggt bombplan som användes till postflyg på linjen Köpenhamn-Malmö-Warnemünde. Det var en trafik som varade från augusti till oktober 1920. Efter första världskriget byggde man om bombplan i Frankrike och England till passagerarplan. En del nästan i "befintligt skick".
Ultralätt Trike är ett slags luftens motorcyklar, som har vuxit till sig både i säkerhet och antal. I Sverige finns ett hundratal. På frimärket ser man en Manair Flash Alpha, som är tvåsitsigt och drivs av en 50 hästars tvåtaktsmotor.
Douglas DC-3 var ett av de plan som gav världen vingar. Redan 1937 fick svenska ABA sin första DC-3:a. Farten var 260-270 km/tim och man flög på behaglig utsiktshöjd, ty planaet hade inte tryckkabin. Som mest hade SAS (ABA) 39 DC-3:or 1949. Planet på bilden flög nattpost i Sverige från 1938 fram till andra världskrigets utbrott 1939.
Frimärkena, som är avsedda för inrikes brev, gavs ut lördagen den 6 oktober (Frimärkets dag).
FAKTA: Posten Frimärken, Focus -98, Internet: http://home7.swipnet.se/~w-76412/saabj29.htm
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!