"Tungrott arbete med fartkameror"
NORRKÖPINGTrots att Östgötapolisen är bäst i landet på att utnyttja fartkameror anser länets trafikpolis att identifieringen av fartsyndarna är alltför tidskrävande.- Bilägaren borde vara skyldig att uppge vem som disponerar bilen, säger Göran Gustavsson, chef för trafikpolisen i Östergötlands län.
Under fem månader, från januari till maj, tog polisen fast 528 fortkörare med hjälp av fartkameran.
Folkbladet rapporterade igår att Östergötland är ett av de län där tekniken utnyttjas bäst i landet, men trafikpolisen i länet anser ändå att identifieringen är alltför tidsödande.
Göran Gustavsson är nöjd med fartkamerornas kvalité, men anser att bilägaren borde vara skyldig att uppge vem som använder bilen. Sådana bestämmelser finns i bland annat Danmark.
- Dansk polis lägger i snitt ner tre till fyra minuter på att identifiera föraren, men för oss tar det en timme, säger Göran Gustavsson.
- Det är oerhört tungrott idag. Vi måste gå in i körkortsregister och leta bland passbilder, säger han.
<b>Lägre snittfarter</b>
Trafikövervakning med fartkameror har funnits i Östergötland i över ett år. Syftet med kamerorna är att få ner hastigheten på vägarna genom att öka risken att fortköraren fastnar i en fartkontroll.
Kamerorna har också resulterat i lägre snitthastigheter och därmed mindre risk för dödsolyckor. Snitthastigheten har på 50-sträckorna sänkts med så mycket som 6 km/tim.
- Det är oerhört mycket, säger Göran Gustavsson.
Trafikpolisen uppskattar att detta innebär att risken för dödsolyckor i teorin borde ha minskat med närmare 20 procent på dessa sträckor.
- Hur många färre olyckor det blivit i praktiken är svårt att bedöma. Kamerorna har suttit uppe för kort tid för att vi ska kunna säga det, säger Göran Gustavsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!