Tullens resurser för små
NORRKÖPINGTullen i Norrköping är oroad över de allt för små resurserna när det gäller kontroll av flygplatser och hamnar.- Och faktum är att många av oss på Norrköpingskontoret hellre skulle vilja höra till Stockholmsregionen och inte, som idag, till Karlshamn och Östersjöregionen, säger vikarierande sektionschefen Lars-Åke Johansson.Dessutom vill Norrköpingskontoret hellre tillhöra Stockholm
- Det vill säga färjan till Estland, som kommer in tre gånger i veckan, så till Västervik försvinner mycket res- och arbetstid varje vecka.
- Däremot slipper vi resorna till båttrafiken på Oxelösund och Nynäshamn, som idag sköts av Stockholmsregionen och det underlättar förstås för vår del. Därmed agerar vi normalt inte längre norrut än till Kolmården numera.
<b>Vill höra till Stockholm</b>
- Många av oss på Norrköpingskontoret hellre skulle vilja höra till Stockholmsregionen och inte, som idag, till Karlshamn och Östersjöregionen.
- Orsaken är ju att vi har närmare till Stockholm, när vi ska samordna resurser och det anser vi skulle vara en fördel för oss.
Men det är inga såna förändringar på gång?
- Nej, inte vad vi vet, så vi får nog fortsätta att ha Karlshamn som huvudort inom regionen och få resurser därifrån vid vissa tillfällen.
<b>Ingen knarkhund</b>
Vad då för resurser?
- Vi har själva ingen knarkhund längre i Norrköping, men det finns två i Karlshamn och en av dem kommer till Norrköping då och då, när vi ber om det och då oftast för en veckas kontrollarbete åt gången.
- Dessutom har de en så kallade röntgenbuss, det vill säga en buss med en röntgenapparat i som vi får låna och tillkalla till Västervik och Estlandsfärjan ibland.
<b>Kollade fritidsbåtar</b>
- För cirka två veckor sedan gjorde vi också en speciell satsning i Västervik, då Kustbevakningen, sjöpolisen och vi från tullen samordnade en kontrollrazzia av fritidsbåtar i Västervik.
- En kontroll som inte gav så mycket resultat konkret, men däremot har ju alltid en sån här insats en preventiv verkan inför framtiden.
- Därutöver ska vi ju kontrollera lastbilar, för att försöka upptäcka transporter mellan olika förråd som vi vet finns och som innehåller smuggelvaror.
- Vanliga handelsfartyg är något vi inte hinner kontrollera i någon större utsträckning längre, utan det blir mest när vi får nys om något enstaka fartyg, som vi anser bör kontrolleras.
- Det är förstås inte lätt att hinna med allt, med bara åtta man över hela området, så visst känns det att vi har stora hål i maskorna, fastslår Lars-Åke Johansson.
- Dessutom har vi hört att Danmark ska sänka sina priser på öl, vin och sprit till tysk nivå vid årsskiftet, vilket skulle göra det mer lönsamt att smuggla alkohol från Danmark igen och det lär i så fall bli något vi får hålla ögonen.
<b>Inga större beslag</b>
Tullen i Norrköping har inte gjort några större beslag under sommaren. Bland annat beroende på att man har begränsade resurser.
- Men vi var med nyligen och jobbade fram ett stort tillslag hos en Norrköpingsbo på cirka 500.000 cigaretter, men själva tillslaget gjordes av tullen i Varberg, berättar Lars-Åke Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!