De båda kommunerna har låtit Skill göra en marknadsundersökning, som omfattar Linköping och Norrköping med omgivande orter; kort sagt regionen. Främst företag, men även statliga verk och offentlig sektor, har här funnits med.
Enligt enkäten har, av det senaste årets affärsresor från regionen, 41 procent utgått från Linköping, 32 procent från Arlanda - men bara 14 procent från Norrköping.
Sett enbart till boende I Norrköpingsområdet har 33 procent av flygresorna gått från Arlanda, 30 procent från Linköping och 28 procent från Norrköping (och 7 procent från Skavsta).
Restiden viktigastLinköping har haft sina linjer till Köpenhamn respektive Amsterdam. Norrköping har haft Helsingfors, och Köpenhamn av och till.
Viktigast för affärsresenärernas val av flygplats är restiden till destinationsorten. Med flyg bara till Helsingfors står man sig då ganska slätt.
Hur ska då Norrköping/Linköping kunna konkurrera med främst Arlanda men även Skavsta?
Tyngsta önskemålet från affärsresenärerna är fler direktdestinationer... kanske München, eller Frankfurt, eller varför inte London? Och vidare: Fler avgångar till destinationsorterna.
Råder inte överInget av detta är något, som den enskilda flygplatsen råder över, utan är helt och hållet flygoperatörernas sak. NextJet lade ju ner linjen Norrköping-Köpenhamn eftersom den var olönsam.
En nyligen framlagd flygutredning visade, att ingendera flygplatsen har mycket att spara in på. Enda sättet att råda bot på de stora underskotten är att öka intäkterna.
Utmaningen för Norrköpings flygplats är nu, milt uttryckt, tuff: Fler destinationer, och fler avgångar!
Samt då, som för att göra det hela ännu mer besvärligt: Lägre priser.