Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tuffare prövning för efterlängtat körkort

När de nya reglerna för mopedkörkorten infördes förra hösten kuggade tre av fyra på teoriprovet. Nu knappt ett år senare klarar mer än hälften av alla som skriver teoriprovet på första försöket.

- Är bromsen bra, frågar Håkan Örnerdal sin elev Erik Bång innan de åker iväg.

- Är bromsen bra, frågar Håkan Örnerdal sin elev Erik Bång innan de åker iväg.

Foto: Andreas Skogh

Norrköping2010-08-06 03:00
- Trafikverkets teoriprov sätter högre krav på elevernas kunskap och nu när trafikskolorna hunnit ifatt har mopedutbildningarna blivit bättre, säger Håkan Örnerdal, trafiklärare på Örnedals Trafikskola i Norrköping.Erik Bång, 15, håller på att ta körkort för moped klass 1, även kallad EU-moppe. Efter tio timmar teori och en praktisk lektion med fordonskännedom och broms- och manöverträning är han nu redo för den andra och sista körlektionen innan teoriprovet.- Idag ska vi träna stadskörning. Jag tycker det är en bra utbildning, säger Erik som tycker det är skönt att veta hur det går till i trafiken innan han ger sig ut på EU-moppen på egen hand.- Jag har fått lära mig hur jag ska bete mig i trafiken och om trafikreglerna. Innan kunde jag väl högerregeln men jag har lärt mig väldigt mycket mer.Regeländring
Den första oktober förra året ändrades reglerna för mopedkörkorten. Körkortbehörigheten AM infördes för så kallade EU-mopeder och Trafikverkets teoriprov ställde större krav än tidigare. - Det är inte som när man själv var grabb att man bara kunde hoppa upp på moppen så fort man fyllde 15, säger Håkan Örnerdal, trafiklärare på Örnedals Trafikskola i Norrköping.- Innan reglerna ändrades var det vi på trafikskolorna som själva gjorde teoriproven och sen rapporterade elevernas resultat till Trafikverket. Nytt studiematerial
- Nu är det Trafikverket som gör teoriproven för EU-moped, och när reglerna ändrades visste inte trafikskolorna vad som krävdes av eleverna plus att vi saknade studiematerial.- Nu har vi tagit fram en lärobok och ett arbetshäfte. I övningsprogrammen som eleverna tränar på vid datorerna har vi lagt till alla frågor för motorcykelkörkort för att de ska lära sig alla trafikregler som krävs. Och även om vi fortfarande håller på och famlar lite har utbildningen blivit mycket bättre, säger Håkan Örnerdal som välkomnar de hårdare kraven på utbildningen.- Man märker att ungdomarna inte vet mycket om trafikreglerna och det är onödigt att 15-åringar ska behöva dö i trafiken på grund av det. Myndigheterna har tänkt till att något måste göras och i vårt land prioriteras utbildning.
Den första oktober 2009 infördes körkortsbehörigheten AM, som är en körkortsbehörighet för moped. Moped klass I, den så kallade EU-mopeden, är konstruerad för en hastighet av högst 45 km/tim. Utbildningen för körkort AM ska vara sammanlagt minst 12 timmar. Den ska innehålla både teoretiska och praktiska moment som övningskörning i trafik. För att en elev ska få övningsköra med moped klass I måste man ha uppnått en ålder av 14 år och 9 månader samt ha ett giltigt körkortstillstånd. Uppsikt under övningskörningen ska ske av en behörig utbildare. Privat övningskörning är inte tillåten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!