Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tuffa sparkrav på Luftfartsverket

NORRKÖPING
Resultatförbättring med minst 40 miljoner, 15% jämfört med nuvarande verksamhet.
Det är kravet som nu ställs på Luftfartsverket i Norrköping. I första hand berörs ca 300 personer inom ekonomi, administration och juridik - s k koncernstöd.
Verket har ca 700 anställda i Norrköping. De fick information om vad som väntar vid ett personalmöte på måndagen.
Totalt i landet har Luftfartsverket ca 4000 anställda.

Bra att få ordentlig information, även om stora förändringar stundar, tyckte de fyra tjejerna på administrationen: Christina Hagert, Birgitta Larsson, Kerstin Holmstedt och Christina Svärdhed.
FOTO. ANITA KJELLBERG

Bra att få ordentlig information, även om stora förändringar stundar, tyckte de fyra tjejerna på administrationen: Christina Hagert, Birgitta Larsson, Kerstin Holmstedt och Christina Svärdhed. FOTO. ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2002-02-26 00:00
Verkets generaldirektör Lars Rekke kan inte ange någon siffra på hur många som kan bli uppsagda. Att det stundar stora förändringar är uppenbart. Omplaceringar och omorganisation väntar inom några månader.
Han sticker inte under stol med att sparkravet också kan innebära uppsägningar och omplaceringar.
- Före semestern måste alla beslut vara fattade, säger Lars Rekke.

<b>Kungsängen</b>
Norrköpings flygplats Kungsängen berörs inte direkt av den här omorganisationen. Kungsängen har sina egna sparkrav. Däremot kan Kungsängens personal beröras på grund av turordningsreglerna om det blir uppsägningar på verket .
Bakgrunden till sparkravet är Luftfartsverkets dåliga resultat förra året.
Från en vinst på 600 miljoner år 2000 till blott 20 miljoner i fjol.
Förutom de 40 miljonerna i själva verket pågår också kostnadsjakten ute i landet. Investeringar skjuts på framtiden, bland annat terminalombyggnader på Arlanda. Där är 120 personer varslade om uppsägning.
- Liknande processer pågår på övriga anläggningar som Sturup och Landvetter, säger Lars Rekke.
Nuvarande prognoser för flygtrafiken kräver resultatförbättrande åtgärder, dvs kostnadsminskningar och intäktsökningar, på 500 miljoner kronor per år.

<b>Långsiktig ökning</b>
- Vi håller på att skaffa oss en kostym som förutsätter en trafikökning med 4-5 procent per år. Just nu har vi en minskning med 10 procent jämfört med förra året.
- Däremot tror vi på en långsiktig ökning av flygtrafiken. Målet är att se till att vi får en stabilisering av ekonomin och en organisation som klarar framtida svängningar, säger Lars Rekke som för ett halvår sedan inledde sin sexåriga chefsperiod på Luftfartsverket.
- Händelserna den 11 september fick ett direkt genomslag på ca 180 miljoner i vår budget.
Jan Jardmark är ordförande i Saco, Luftfartsverket.
Inte heller han vågar ha någon uppfattning om det krävs uppsägningar.
- Troligen blir det någon form av övertalighet, säger han.
- Syftet är ju att spara pengar. Det är väl också så att den nye generaldirektören vill forma staben som han vill ha den. Det påverkar tempot i omställningen.
- Hur organisationen ska se ut börjar vi nu diskutera på allvar redan idag. De tre facken (Saco, ST, Seko) samverkar inom koncernen.
- Jag tror personalen ser lite lugnare på situationen idag när de fått information direkt från ledningen. Tidigare har det cirkulerat en massa rykten om vad som skulle hända.
- Vi har höga ambitioner när det gäller att ta hand om personalen, försäkrar Lars Rekke.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!