Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trodde det var en bluffaktura

När Lars Torlamb fick en ovanligt hög räkning från Tele2 trodde han först att det var en bluffaktura.
- Det stod att de missat att ta betalt för mobilsamtal, men inte vilka samtal och inte under vilken period, säger han.

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2010-05-25 03:00

Efter att Tele2 uppgraderade GSM-nätet i mars förra året uppstod ett fel i systemet. Följden blev att deras kunder inte debiterades för alla samtal som de ringt de senaste året.

I förra veckan fick Lars Torlamb från Norrköping en räkning från Tele2. När han öppnade kuvertet blev han förskräckt. Räkningen var på 1 150 kronor. Med fakturan följde ett kort brev där Tele2 förklarade att de missat att ta betalt för en del samtal han ringt det senaste året.

- De hade inte skrivit vilken period de missat att ta betalt för. Inte heller stod det till vilka operatörer jag ringt, bara en hänvisning till rubriken "samtal inom Sverige", säger Lars Torlamb.

Bluffaktura?
Eftersom informationen var så torftig trodde Lars Torlamb först att det var en bluffaktura. När han ringde upp Tele2 och fick veta att fakturan var äkta blev han arg.

- Jag är ju själv företagare. Inte i min vildaste fantasi skulle jag få för mig att ringa upp någon av mina kunder och säga "Hurrudu, nu är det så här att jag har glömt att ta betalt av dig det senaste året. Tror du att du skulle kunna stoppa in 5000 kronor på mitt konto". Har man gjort ett fel så får man ju stå för det, säger Lars Torlamb.

Mattias Grafström är vd för Konsumenternas tele-, tv- & internetbyrå. Den senaste veckan har han blivit nedringd av människor som funderat över fakturorna från Tele2. Han säger att företag enligt lag har rätt att återdebitera sina kunder i tre år. Dessutom behöver de inte heller uppge vilka samtal en person har ringt, bara hur många.

- Juridiskt har de rätten på sin sida. Det enda man kan göra som konsument i det här läget är att påpeka sitt missnöje, och be om att få göra en delbetalning om fakturan är för hög, säger han.

Dock tycker han att Tele2 har skött det hela på ett dåligt sätt.

- Det är oerhört slarvigt att missa att fakturera avgifter på det här viset. Dessutom verkar de inte ha informerat sina kunder på ett tillräckligt bra sätt. Kanske hade människor inte blivit lika upprörda om de fått tydlig information, en förklaring till vad som skett, en beskrivning av hur man kan göra om man inte har råd att betala allt på en gång och en ursäkt, säger han

Lars Torlamb som har tre abonnemang hos Tele2 funderar nu på att byta telefonoperatör.

- Jag tycker att det har hanterat det här på ett uselt sätt. Visar de inte lite good will och drar tillbaka fakturorna så tänker jag byta bolag, säger han.

"Vi är tydliga"
Annika Kristensson, presschef på Tele2, tycker inte att de brustit med informationen till sina kunder.

- Vi har skrivit brev till alla som drabbats. En del har vi också ringt till. I brevet har vi hänvisat till en hemsida där vi är tydliga med vad som orsakat det hela, säger hon.

Att Tele2 skulle visa ansvar genom att inte återkräva samtalskostnaderna tycker hon är orealistiskt.

- De ska ju betala för samtalen de har ringt. Jag tycker att det är viktigt att poängtera. Vad vi kan göra nu är att vi drar lärdom av det här, och garanterar våra kunder att det aldrig kommer att hända igen, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om