Norrköpingsbon köpte vad han trodde var en fyrhjulsdriven Nissan Quasqai av bilfirman. Efter ett år med flera fel på bilen upptäckte han av en händelse att bilen inte var fyrhjulsdriven som det stod i annonsen som gjorde att han slog till.
Nu tröttnade Norrköpingsbon och ville att köpet skulle gå tillbaka. Dels för att det faktiskt inte var den bil han trodde att han köpt. Men också för alla felen som uppstått. I andra hand kunde mannen tänka sig att han kompenserades ekonomiskt med 50 000 kronor. Bilföretaget motsatte sig kraven och ärendet gick till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
I sitt svar till ARN har bilföretaget påpekat att mannen kört bilen i över ett år innan han upptäckte att det inte var en fyrhjulsdriven bil. Man skriver också att man uppfattar det som att Norrköpingsbon bara har ångrat bilköpet. Man påpekar också att bolaget har tagit kostnaden även efter garantitidens utgång.
Nu ger ARN Norrköpingsbon delvis rätt. I sitt beslut skriver man att det faktiskt är bevisat att det var en felaktig annons. Bilen var inte fyrhjulsdriven. Samtidigt trycker nämnden på att det tog ett år innan felet upptäcktes av köparen. Därför anser nämnden att felet inte kan ha varit jätteviktigt för köparen. "Därmed föreligger inte rätt till hävning", skriver nämnden och beslutar att ett skäligt prisavdrag är 25 000 kronor.