Det är totalt fyra händelser som anmälningarna innefattar; en för avbrott i trygghetslarmmottagningen, två handlar om uteblivna hemtjänstinsatser och en gäller kränkande bemötande, felaktigt utförd insats och felaktig hantering av uppgifter som omfattas av sekretess.
När det gäller problemet med larmet så innebar det ingen skada för någon, men likväl drabbades flera av olägenheter när larm inte kunde besvaras. Det var i början av mars som mottagningen av larmet var påverkat under sex timmar efter ett strömavbrott.
Hemtjänsten vidtog flera åtgärder för att minska risken att ingen skulle få hjälp.
De uteblivna hemtjänstinsatserna inträffade i februari när två personer inte fick de insatser från hemtjänsten de skulle ha. Båda situationerna rör brister i dokumentation; i det ena fallet gällde det en transport till sjukhuset och i det andra när en person kommit hem från sjukhuset. Vård- och omsorgskontoret har vidtagit åtgärder för att minimera risken för att liknande händelser ska inträffa igen.
Det kränkande bemötandet inträffade i mars. En anställd fotograferade då ett hudutslag och skickade in fotot för konsultation till en utomstående läkare. Den enskilde kände sig då illa behandlad.
Den som fotograferade jobbar inte kvar inom kommunen.