Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tre - inte fler mister jobbet

Upp mot 150 anställda kan mista sina jobb på 15 av Luftfartsverkets flygplatser runt om i Sverige - därav dock högst tre i Norrköping. Detta trots att Norrköping förlorat massor av passagerare de senaste åren.
- Norrköpings flygplats ser ändå ut att klara sig mest lindrigt undan av alla 15 flygplatserna och vår bedömning är att högst tre får sluta där, säger Thomas Blomqvist, central talesman för fackförbundet ST för statsanställda tjänstemän.

"Jag hoppas och tror att väldigt få, om någon, behöver sluta på Norrköpings flygplats, eftersom vi redan idag har en mycket slimmad organisation", säger Claes Elf från ST:s fackförbund.
FOTO: ROBERT SVENSSON

"Jag hoppas och tror att väldigt få, om någon, behöver sluta på Norrköpings flygplats, eftersom vi redan idag har en mycket slimmad organisation", säger Claes Elf från ST:s fackförbund. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto:

NORRKÖPING2004-08-26 06:00
Och den här spekulationen kommenterar ST:s lokala fackliga ombud Claes Elf i Norrköping så här:
- Givetvis hoppas jag att ingen behöver sluta på Norrköpings flygplats, men realistiskt måste vi nog räkna med att någon eller några tvingas gå även här, om nu Luftfartsverket ska sparka uppåt 150 i hela landet.

Slimmad organisation
Varför så få just i Norrköping i så fall?
- Därför att vi sedan tidigare har en mycket slimmad organisation här på Norrköpings flygplats, mer slimmad än på många andra flygplatser och det gör att vår personalstyrka på knappt 30 årsanställda kan slimmas mer. Bland annat med tanke på att vi måste ha en viss personalstyrka rent säkerhetsmässigt.
- Samtidigt är det ju ett faktum att Norrköpings flygplats visar dåliga passagerarsiffror och med tanke på det är vi medvetna om att det kan komma besparingskrav via personalindragningar även här.

<B>+ Har ni börjat förhandla?</B>
- Nej, men troligen börjar förhandlingarna både här i Norrköping och runt om i landet nästa vecka och sedan ska allt vara klart och färdigförhandlat inom två månader, enligt Luftfartsverkets planering.

<B>+ ST centralt kritiserar Luftfartsverket för att i första hand sparka ut trotjänare som inte klarar kraven på "kompetensväxling" och då framförallt den nya brandmannatjänstgöringen?</B>
- Ja, det här ser vi som ett stort problem på många flygplatser, men inte just i Norrköping, där alla som jobbar på de aktuella enheterna ramp och fält är utbildade även i brand.

Alla brandmän?
- Däremot är vi mycket tveksamma till Luftfartsverkets krav att även kontorspersonal och personalen på säkerhetskontrollen ska tvingas utbilda sig till brandmän. Alla utom flygplatschefen.
- Vi från ST:s sida tycker att dessa yrkesgrupper kan undantas från det kravet och det kommer vi givetvis att framföra vid de kommande förhandlingarna, säger Claes Elf.

Norrköping i riskzonen
Enligt Luftfartsverkets Olle Sundin, chef för LFV:s flygplatsgrupp, lär dock inte 150 anställda sägas upp:
- Nej, vi tror att det blir mellan 60 och 100 anställda som sägs upp på 17 av våra flygplatser, säger han till TT. I första hand då de som inte klarar de fysiska kraven för brand- och räddningstjänst, eftersom detta krävs idag med tanke på kostnadsläget och den effektivisering som hela flygbranschen genomgår.
Hittills har 22 anställda varslats på Sundsvalls flygplats och 14 i Jönköping. Dessutom väntas Luftfartsverket i november presentera vilka flygplatser som man inte vill ha kvar i egen regi längre och här ligger flygplatserna i Karlstad, Norrköping och Jönköping i riskzonen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om