Josefin Månsson, miljöbrottsutredare vid Norrköpingspolisen, berättar att den tekniska undersökningen är klar.
– Läckaget kommer från en ledning och en förundersökning om miljöbrott har inletts. Vi håller på att samla in uppgifter och kommer att hålla en del förhör, säger hon.
I övrigt kan hon inte lämna några kommentarer med hänvisning till den pågående utredningen.
Maria Rothman, enhetschef på Norrköping vatten och avfall AB, berättar att anläggningarna på reningsverket åter togs i drift vid 01.00-tiden natten till tisdagen.
– Nu pågår arbeten på några ställen på Händelö där vi samlar in avloppsvattnet separat och så har vi stängt av en 1,8 kilometer lång avloppsledning längs Hanholmsvägen för rengöring. Det arbetet kommer att bli klart under onsdagen, säger hon och berättar att det inte längre finns någon risk för att ytterligare bensin ska kunna komma ut i avloppssystem eller vattendrag.
Hur bensinen har kunnat komma ut i avloppssystemet från början kan hon inte svara på utan hänvisar till polisutredningen och till Statoil från vars bränsledepå bensinen kom.
På Statoil säger kommunikationsdirektören Johan Backman att man har skyddsvallar och att det utanför dessa finns vanliga avloppsbrunnar.
– Läckan har blivit så omfattande att det har runnit över vallen och ner i avloppsbrunnarna, säger han.
Cisternkapaciteten på Statoils depå i Norrköping ligger på 202 000 kubikmeter. Idag utnyttjas 60 000 av dessa.
Enligt räddningstjänstens bedömning uppgick mängden bensin som läckte ut till 120 kubikmeter. Borde inte skyddsvallarna klara att stå emot den mängden?
– Det beror också på hur länge det läcker. Det var ett läckage i pumphuset, men exakt hur det har gått till vet vi inte. Vi har inlett en utredning, säger Johan Backman.
Joar Hjertberg, brandingenjör på räddningstjänsten i Norrköping berättar att han blev väldigt förvånad över att den läckande bensinen kom ut i avloppssystemet. Det ska enligt honom inte vara möjligt. Han förklarar att skyddsvallen runt en cisternern klarar av att fånga upp en större mängd bränsle än vad själva cisternen innehåller, men här skedde läckan på en ledning utanför den skyddsvallen. Där finns det olika avlopp, bland annat avloppsbrunnar med ett slutet system som ska fånga upp eventuella läckage och oljeförorenat avfall.
– Vi blev alla lite förvånade över att bensinen lyckats komma ut i avloppsledningarna. Min gissning är att det finns ett avloppsrör som är trasigt och att bensinen kommit in den vägen, men det vet vi ju inte förrän man börjar gräva i marken, säger Joar Hjertberg.