Den senaste tiden har flera av våra läsare reagerat på trängseln i kollektivtrafiken. Mattias Näsström berättar att det är en komplex fråga som är svår för Östgötatrafiken att hantera. När det blir kallt kan det bli betydligt värre.
– Vi ser inte någon enorm ökning av trängseln utan det är framförallt i rusningstrafiken på morgonen och eftermiddagen som det är trängsel. Vi får kontinuerligt rapporter från våra förare och det brukar röra sig om mellan 80 till 110 rapporter i veckan.
– Vid ett antal tillfällen är det så pass att bussföraren väljer att köra förbi och kunderna blir lämnade på hållplatserna.
Något som många önskar är fler bussar men det är i nuläget inte en möjlighet.
– Vi kör redan med allt vi har. Alla tillgängliga bussar, spårvagnar och tåg. Uppstår det trängsel så kan inte vi hantera den situationen utan då är det upp till kunderna. Upplever man att man inte vill vara med får man antingen kliva av eller välja en annan linje.
Det finns därför en uppmaning från Östgötatrafiken att de kunder som inte måste åka kollektivt väljer ett annat färdmedel.
Mattias Näsström berättar att det just nu inte finns några direkta regler för exempelvis hur många som får åka med en buss utan att det är en bedömningsfråga för bussföraren.
Något som man har testat i Linköping är att sätta in extra väktare på resecentrum med uppgiften att förhindra trängseln. Detta kan komma att bli aktuellt på Söder Tull i Norrköping.
– Vi tittar på att sätta in extra väktare. Framförallt kan de hjälpa förarna om det uppstår en situation där det är många som ska på samma buss och föraren måste stänga dörrarna och åka.
– Sen kan de också hjälpa till att hänvisa till andra linjer som går i närtid till samma plats men med en mindre belastning.
Något som skulle kunna avhjälpa situationen är om man åter kunde öppna framdörren på bussen. Att bara ha bakdörren öppen ger ett sämre flöde och har även ökat fuskåkandet.
– Framdörren är avspärrad av arbetsmiljöskäl och det är problematiskt. Men förhoppningsvis kan man hitta någon teknisk lösning på det och då blir det ett bättre flöde i bussen.
Under fredagen meddelade dock Arbetsmiljöverket att framdörrarna ska vara stängda till hösten 2021.