Under hösten skedde tre stölder av traktorer under ett par dygn. Polisen misstänkte då att stölderna hör ihop och ett en internationell liga ligger bakom.
– Ja, mycket talar för att det är organiserade stölder. Stölder i den här omfattningen kräver flera personer som jobbar tillsammans och att man har stora fordon för omlastning och transport, sa Fredrik Kliman, presstalesperson vid polisen i Östergötland, till TT då.
Enligt polisen är värdet på de stulna fordonen flera miljoner kronor, och polisen misstänker att fordonen "inte avyttras i närområdet".
– Vi har tidigare hittat någon traktor som var på väg att fraktas över gränsen till Norge, säger Fredrik Kliman.
Genom en ny larmkedja kombinerat med modern teknik hoppas polisen på att brottsligheten kan komma att minska på sikt. Stölder av större värdefulla fordon, som till exempel traktorer drabbar ägarna hårt och är ofta komplicerade att utreda.
− Traktorer är inget man stjäl utan att veta ganska mycket. Det är avancerade verksamheter som kräver mycket logistik, säger Ola Stoltz, sektionschef på polisens nationella operativa avdelning, Noa.
Med spårsändare eller smart dna-märkning kan ägare till större fordon skydda sig mot stöld. Smart dna-märkning är en metod som består av en vätska som är helt osynlig för blotta ögat, men som syns i UV-ljus. Fordonen märks med dekaler som informerar om att de är utrustade med skyddet. Märkta fordon som har skyddet går att spåra till ägaren om de skulle bli stulna.
Ofta handlar det om internationella brottsnätverk som ligger bakom stölderna av större fordon som stjäls i Sverige och majoriteten av godset förs ut till andra länder genom någon av Sveriges hamnar. För att ta tillvara på möjligheterna som den nya tekniken medför tittar polisen just nu på att utveckla en larmkedja där fordonen utrustade med spårsändare kan följas i realtid.
− Vi har gjort tester som har fungerat väldigt bra. I dialog med olika försäkringsbolag fortsätter vi att utveckla en säker kedja där polisen är en del av kedjan. Genom samarbetet kan personalgrupper i hamnar informeras, och även i andra länder, att stulna fordon är på väg, säger Ola Stoltz.