Meningarna går isär om kontakten mellan Norrköpings kommun och Trafikverket. På Trafikverket hävdar man att det är kommunen som inte velat ha ett videomöte.
– Det kan ju vara något missförstånd, men vi har ju videomöten varenda dag så det är bara att sätta upp ett möte, säger Erik Froste, rederichef på Färjerederiet, som är en del av Trafikverket.
Han bekräftar dock bilden av problemen:
– Det är mer stopp på Skenäsleden än vad vi har på många andra leder, av olika anledningar. I våras var det stopp rätt så många dagar på grund av högt vattenstånd. Sen var det dimma. Men framförallt har de haft problem med oljeläckage från oljeaggregaten.
Varför är det problemet vanligare just på Skenäsleden?
– Det vet vi inte. Alla våra färjor har propelleraggregat, men kanske har Skenäs haft mer otur. Vi försöker nu ta reda på orsaken, genom att analysera alla stopp som varit sedan 2012.
Varför har ni inte gjort det tidigare?
– Vi upplever inte att det alls varit samma nivå på problemen innan. Det har absolut varit stopp, men inte lika mycket. Den här våren och sommaren har det varit mycket mer problem. Nu analyserar vi hur många stopp det varit, hur många dagar och vad det berott på.
När kan ni få till en lösning?
– Under hösten måste vi få till en bättre lösning.
Att Moderaterna nu tar frågan till riksdagsnivå tycker Erik Froste bara är positivt:
– Vi tycker om att de engagerar sig i våra färjor!