De boende i de här kvarteren har prövats hårt på trafikfronten den senaste tiden. En stor del av vintern och våren var gatorna avstängda för ett omfattande ledningsbyte som Nodra genomförde.
Nästa vecka inleds en ny period med trafikstörningar, även om det inte blir lika omfattande som vid Nodras grävjobb.
Busshållplatsen Östra station som i dag ligger vid Vikboplan i Oxelbergen ska flyttas till korsningen mellan Styrestagatan och Stohagsgatan.
Genom att flytta busshållplatsen och göra en separat avstigningsplats längs med Styrestagatan samt en kombinerad vändslinga och påstigningsplats på grönytan på andra sidan gatan, kommer kapaciteten att öka för busstrafik i området. I vändslingan kommer två bussar att få plats, i dag finns bara plats för en buss vid nuvarande hållplats.
Att det behövs en separat avstigningsplats längs Styrestagatan beror på att en buss som avslutat sin tur lätt ska kunna släppa av folk och fortsätta till den nya bussverkstaden nere på Stohagsgatan. Bussen får inte plats att svänga hela vägen runt i vändslingan. Den är till för de bussar som fortsätter sin tur igen.
Grönytan består dels av gräsmatta och dels av en rad med träd. Två träd kommer att tas ned, där den nya infarten ska bli, medan de två stora yttre träden kommer att vara kvar.
Vikboplan kommer att göras om genom att den befintliga vändslingan tas bort och ersätts med växter och gräs. Vårdcentralen kommer fortfarande ha kvar sina parkeringsplatser närmast vårdcentralen, men parkeringsplatser längre söderut tas bort och ersätts med grönska.
En konsekvens av projektet är att parkeringsförutsättningarna förändras. Längs Styrestagatan försvinner gatuparkeringsplatser liksom de parkeringsplatser som idag finns vid grönytan där bussvändslingan kommer att anläggas. Totalt försvinner 25-30 parkeringsplatser, något de boende klagat över.
– När det försvinner parkeringsplatser blir det alltid en debatt om det, säger Jan Holmberg, projektsamordnare vid kommunen.
På gatorna runtomkring skyltar man om och tillför extra parkeringsplatser för att kompensera för bortfallet. På parkeringen vid spårvagnsverkstadens entré, infart från Stohagsgatan, införs nattparkering för boende. Boendeparkering införs längs hela Stohagsgatan, Lindövägen och Vikbolandsgatan.
Rådmansgatan och Vikbolandsgatan regleras om och möjligheten att parkera med 300-kort (pendlarparkering) tas bort för att ge mer plats åt boende. Lindövägens norra sida får parkeringsplatser för boende, det finns inte idag.
Planerad byggstart är satt till vecka 38 i mitten av september. Enligt Holmberg har entreprenören sagt att man kör i gång på måndag. Arbetet börjar med att anlägga bussvändslingan som beräknas vara klar i mitten av december 2023. Därefter fortsätter arbetet kring Vikboplan och allt planeras vara färdigt i april 2024.
Under byggtiden kommer ett körfält att vara öppet, så framkomligheten är begränsad längs Styrestagatan och Stohagsgatan i höjd med arbetet. Gräsytan kommer att vara inhägnad under arbetet där. Det största störningsmomentet blir när den nya avstigningsplatsen ska byggas, vid trottoaren närmast fastigheten, men som sagt: ett körfält kommer att hållas öppet.
Också arbetet vid Vikboplan kan påverka framkomlighet och parkeringsmöjligheter.