Magnus Sandberg och Cecilia Hellqvist vid samhällsbyggnadskontoret har lett arbetet med att ta fram en trafikstrategi för Norrköpings kommun.
– Det är en långsiktig och strategisk plan om hur vi ska utveckla Norrköpings trafiksystem. Det handlar om hur vi i kommunen ska prioritera och planera hela trafiksystemet, alla våra trafikslag. Var man ska gå, var man ska cykla, var man ska åka kollektivtrafik, var man ska köra bil, och hur vi ska planera godstrafiken, säger Magnus Sandberg.
Strategin tar sikte på år 2035, då Norrköping väntas ha 175 000 invånare, men har även en utblick mot år 2050.
– Generellt behöver vi få till en beteendeförändring gällande vårt resande i Norrköping. Vi behöver resa mer hållbart, och mer effektivt. Ska Norrköping klara av att växa så måste vi klara av att hantera fler resor överlag. Om vi blir 175 000 invånare kommer det att betyda 100 000 fler resor oavsett trafikslag. Då behöver vi tänka lite mer effektivt, säger Magnus Sandberg.
Det är förutsatt att man gör samma antal resor per person som i dag.
– Ett alternativ är också att man kanske inte behöver göra alla resor. Som nu under coronapandemin har man ju ställt in resor, och man träffas så här i stället, säger Cecilia Hellqvist och refererar till den digitala Teamsintervju Folkbladet gör med henne och Magnus Sandberg innan vi ses för bildtagning.
– Än så länge vet vi inte den långsiktiga konsekvensen av corona. Vi vet egentligen inte hur vi kommer att bete oss, säger Magnus Sandberg.
Om man väljer att gå eller cykla till affären istället för att ta bilen minskar man belastningen på trafiksystemet, och mår också själv bättre, påpekar Cecilia Hellqvist.
– Vi vill minska andelen bilresor. Framför allt de korta bilresorna, som kan genomföras på annat sätt, säger Magnus Sandberg och talar om att erbjuda bättre alternativ och att i den fysiska planeringen prioritera gående och cyklister, och kollektivtrafik, framför biltrafik.
Om strategin skulle genomföras, hur ser Norrköping ut 2035?
– Generellt knuffar vi ut biltrafiken från de centrala delarna, så vi får mer yta till människor och vistelse, så jag tror att det kommer att bli trevligare i Norrköping. Snyggare och tryggare, säger Magnus Sandberg.
– Det blir också bättre luft och ljudmiljö inne i de centrala delarna, när avgaser och buller försvinner, säger Cecilia Hellqvist.
– Det kommer fortfarande att vara möjligt att åka bil till centrum, men vi kanske försöker få bort resorna genom centrum, som inte är nödvändiga. Vi ser centrum som en samlad målpunkt i stället, säger Magnus Sandberg.
Om man ska ta sig från norr till söder tar man ringleden, där den framtida Johannisborgsleden ska ingå, i stället för att åka genom stan.
Elbilar då? Ger de inte en bättre miljö? Jo, men de tar fortfarande lika mycket plats, så det löser inte ytproblematiken, och de river upp partiklar från asfalten, säger Sandberg.
I strategin vill man också få bort tunga godstransporter genom omlastningspunkter, mikroterminaler, där godset lastas om till mindre, gröna fordon för fortsatt transport in till stan.
Trafikstrategin är ute på samråd till 23 juni. Det blir sex digitala samrådsmöten, uppdelade på kommunens tätorter, de yttre stadsdelarna och innerstaden. I slutändan ska strategin tas i kommunfullmäktige.