Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikforskare: Dubbdäck är bäst

- Dubbdäck är absolut bäst i halt vinterväglag.
Det säger Olle Nordström, tidigare forskare vid Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI, i Linköping.

NORRKÖPING2004-11-23 06:00
Dubbdäck eller friktionsdäck? Meningarna går isär om vad som är bäst när vintern är här.
- Att dubbdäck skulle vara sämre att bromsa med på bar asfalt än friktionsdäck är inte sant. Däremot är det så att vinterdäck överlag, både dubbdäck och friktionsdäck, har sämre bromsegenskaper än sommardäck just på barmark, säger Olle Nordström, som forskat kring däck i över 40 år.
Men när det gäller halt vinterväglag är dubbdäck överlägset bäst, anser han.
- Bromssträckan med friktionsdäck är två till tre gånger så lång mot dubbdäckets vid svår halka.

Handlar om föraren
Däremot är skillnaden vid skrovlig is eller packad snö inte så stor.
- Fast dubbdäcket är bättre även där, säger Olle Nordström.
Skillnaden i olycksstatistiken när det handlar om friktionsdäck eller dubbar är svår att säga något om.
- Det handlar mycket om skillnad mellan olika fabrikat och mönster också.
Dessutom understryker Olle Nordström att när det gäller bilolyckor vid vinterväglag handlar det till stor del om bilföraren och inte bara om däcken.
- Erfarenhet och körsätt är lika viktiga som bra däck. Om föraren är bra på att bedöma väglag och situationer så kan han eller hon klara sig med sommardäck även på vintern. Dubbdäcken hjälper vid misstag men gör inga underverk.
För den som kör med dubbdäck gäller det att se till att dubbarna är mellan en och två millmeter långa. Är de för korta hjälper de inte, är de för långa kan de gå av.
Tidigare har debatten om dubbdäcken handlat mycket om att dubbarna orsakar ett stort vägslitage. Det var också därför som friktionsdäcken började säljas allt mer.
I Tyskland har dubbdäck förbjudits just på grund av det slitage de utsätter vägarna för.
- Tyskland har valt att ta ett antal fler olyckor i stället. Men just slitaget är inget problem i Sverige idag, menar Olle Nordström.
Något som diskuterats på senare år är ett farligt damm i luften som dubbdäcken anses orsaka i storstäder, exempelvis i Stockholm.
- Här har det till och med talats om att införa avgifter för den som kör med dubbdäck, säger Olle Nordström.
Oavsett dubbdäck eller friktionsdäck måste den som kör i vinterväglag från den 1 december ha vinterdäck på sin bil.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om