Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Trafiken har ökat rätt kraftigt här under en period"

Bör man se över utfarten till 51-an från Svärtinge vid Kolstad? En rondell har efterfrågats men enligt Trafikverket skulle andra åtgärder vara mer passande.

Korsningen i fråga.

Korsningen i fråga.

Foto: Axel Johansson

Norrköping2021-03-01 18:00

Två olyckor har inträffat på kort tid i den omdiskuterade korsningen.

Den första olyckan inträffade vid 07-tiden den 11 februari. Olyckan ska, enligt polisen, ha inträffat när en bil behövde bromsa kraftigt för en annan bil som svängde ut på 51-an.

– En bakomvarande tredje bil ska då ha kört in i bilen som bromsade hårt, sade polisens presstalesperson Angelica Israelsson Silfver.

Lyckligtvis klarade alla inblandade sig därifrån utan allvarliga skador.

På onsdagen, den 24 februari, var det dock dags igen när en lätt lastbil krockade med en personbil på platsen. 

– Det ska ha varit en ganska rejäl smäll, berättade Martin Eriksson vid räddningtjänsten i Östergötland. 

En kvinna i 30-årsåldern fick föras till sjukhus efter olyckan med lindriga skador.

Det här är inte första gången som vi skriver om korsningen vid Kolstad. 

2018 pratade vi med flera Svärtingebor som menade att något måste göras för att få till en säkrare trafiksituation på platsen.

– En helt livsfarlig korsning! Man bara väntar på att första, allvarliga olyckan ska hända på det här stället, sade en av de boende som vi pratade med.

En busschaufför uppgav samtidigt att det kändes osäkert när han skulle köra ut från Svärtinge, korsa vägbanan och svänga vänster mot Finspång. Han efterlyste därför en rondell på platsen.

Enligt Trafikverket som ansvarar för trafiksäkerheten i korsningen har nyligen en kontroll visat att korsningen inte är anmärkningsvärt farlig. 

– Våra trafikingenjörer var på platsen i höstas. Egentligen fanns det inget som visade på att korsningen skulle strida mot några gällande regler, säger Peter Linnskog, samhällsplanerare vid Trafikverket.

– När det gäller olyckor visar vår statistik endast på två olyckor i korsningen. En viltolycka 2016 och en singelolycka 2018. Dessa olyckor kan inte härledas till hur korsningen är utformad.

Dock har inte de två senaste olyckorna förts till statistiken ännu, enligt Peter Linnskog. Troligtvis eftersom de inträffade så pass nyligen samt att de inte ledde till några allvarliga skador. 

Även om det i nuläget inte finns några planer på någon ombyggnation eller fysiska åtgärder i korsningen finns det planer på att se över sträckan.

– Trafiken har ökat rätt kraftigt här under en period. Det har att göra med att det är väldigt attraktivt att bo i Svärtinge. 

– Många som jobbar på Siemens i Finspång har hört av sig och uttryckt att det är jobbigt att deras anställda ska behöva utsätta sig för den här korsningen.

Länsstyrelsen har därför fått in ett önskemål om att sänka hastigheten på sträckan från 100 kilometer i timmen till 70 kilometer i timmen, berättar Peter Linnskog. Ett beslut i ärendet ska fattas efter sommaren och Trafikverket har just nu fått frågan på remiss från länsstyrelsen.

– Jag tror bestämt att vi från vår sida kommer tillstyrka en sänkt hastighet, men egentligen skulle en mer djupgående utredning kring hela väg 51 behövas, för det finns flera liknande korsningar längs hela vägen.

– En rondell kommer troligen inte bli aktuellt. Det skulle ha för stor påverkan på framkomligheten som är av vikt med tanke på att ungefär 9 000 fordon färdas här varje dag. Jag tror snarare att en trafikplats med av- och påfartsmöjligheter, liknande avfarten närmast Norrköping, skulle vara relevant, avslutar Peter Linnskog.

De ansvarar för trafiken

Transportstyrelsen tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs.

Trafikverket svarar för den långsiktiga infrastrukturplaneringen samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar.

Kommuner ansvarar för byggande, drift och underhåll av kommunala vägar.

Länsstyrelsen beslutar om särskilda trafikregler genom lokala trafikföreskrifter.

Trafikanalys granskar beslutsunderlag, utvärderar åtgärder och ansvarar för den officiella olycksstatistiken.

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!