Tradera: Bedrägerier ovanliga
- Tradera är en auktionstjänst på internet. Det innebär att man säljer och köper varor, på samma sätt som i tidningarna, fast vi flyttat det till nätet och lagt på en auktionsform, säger Jonas Nordlander, VD för Tradera.
- Vi får 90 000 objekt varje dag.
Bedrägerier är mycket ovanliga, en oerhört liten del av de stora volymer det handlar om, säger Jonas Nordlander.
- Det är jätteovanligt. Det är alltid tråkigt när sådant sker. Folk blir jätteupprörda och det har jag full förståelse för. Man är upprörd för att man känner sig lurad och lite dum.
- För att sådana här grejer inte ska hända har vi två system.
Ett omdömessystem, där köpare och säljare lägger in omdömen om andra medlemmar efter avslutad affär, t ex "toppensäljare", och ett betalsystem, Payson, ett dotterbolag till Tradera, som kopplats till landets banker. Det fungerar som en mellanhand i transaktionen. Köparen får varan innan säljaren får betalt, och säljaren är garanterad betalning innan varan skickas.
Jonas Nordlander rekommenderar att man vid affär med en "nolla", d v s en person som inte fått något tidigare omdöme, använder sig av den tjänsten istället för att bara skicka pengarna till säljarens konto. Han säger också att man alltid bör ringa upp den man gör affär med och prata personligen med denne istället för att bara ha mejlkontakt.
Så snart ett negativt omdöme dyker upp stänger Tradera ned den personens konto.
Tradera ersätter inte affärer som gått snett.
- Det kan vi inte stå till svars för, säger Jonas Nordlander.
När den person som står bakom ett bedrägeri grips kan denne bli skadeståndsskyldig, säger Nordlander.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!