- Min spontana reaktion är att jag nu måste försöka få kommunen och Banverket att lösa in min gård så fort som möjligt. Så att man har chans att starta om någonstans, säger Håkan Thornell.
Hela den korridor, som slutligt reserverats för Ostlänken, går över Rödmossens ägor. Exakt var dubbelspåren kommer att gå, om över eller vid sidan av boningshus, år visserligen inte spikat. Men Håkan Thornell ser sitt läge som hopplöst.
- Jag känner, att jag inte kan ha det så här. Även om järnvägen "bara" skulle gå vid sidan av tomteverkstaden, så går det ju ändå inte.
Så mycket mer
För honom är Rödmossen dessutom så oerhört mycket mer än ett levebröd och en tomteverkstad.
- Jag har haft gården och bott här sedan 1980. Och jag är barnfödd en kilometer härifrån...
Alla dessa 125 hektar vill han nu snarast möjligt bli av med. Redan har planerna på Ostlänken under ett par årtionden satt stopp för utvecklingsidéer. Och nu blir det ju etter värre.
På egen hand
Som centerpartist, och för andra perioden ledamot av kommunfullmäktige, har Thornell själv - gentemot i stort sett alla andra - stått för motståndet mot Ostlänken.
- Men jag skulle nog ha tyckt illa om projektet, även om jag själv inte drabbats. För det är ett centraliseringsprojekt, och själv vill jag gå åt andra hållet.
- Nej, i den här frågan har mitt parti och jag ju gått olika vägar ända från början. Och här är det väl också likadant inom alla partierna, säger Håkan Thornell.