Med NoMoKo, Norrköpings mobila konst, vill Konstmuseet och kommunens fastighetsbolag Norrevo skapa platser för tillfällig offentlig konst i Norrköping.
Tanken är att konst i stadsrummet ökar trygghet kring en plats då fler människor vill besöka den.
– Offentlig konst är ofta något bestående och sällan tillfällig. NoMoKo ger möjlighet för kortare projekt, snabbare processer och ett annat sorts sammanhang för konstnärer att delta i, säger Mattias Åkeson, intendent för offentlig konst på Norrköpings Konstmuseum.
– Med NoMoKo vill vi att fler ska vilja besöka och upptäcka Nya Torget. Vi ser det även som ett bra tillfälle att lyfta fram den kreativa näringen i Norrköping, en näring som drabbats hårt av pandemin, säger Daniel Ackermann, kommunikationsansvarig på Norrevo.
Den första platsen för NoMoKo blir i de båda trapphusen till parkeringshuset under Nya Torget. Två lokala konstnärer kommer att visa var sitt verk. Efter sex månader byter man till nya verk från två andra konstnärer. De första konstnärerna har nu valts ut. Från mars till september deltar konstnärerna Peggy Palmstedt och Falah Alani.
NoMoKo är ett samarbete mellan Norrevo och Konstmuseet. Idén uppstod i samtal om miljön och trivseln vid Nya Torget. Det har en tid varit problem med missbrukare vid parkeringshuset under torget.
– Den problematiken kommer ju inte konsten att kunna lösa, säger Mattias Åkeson, men ur samtalet växte idén att ge plats åt konstnärer i trapphusen, rostfärgade kuber som blir som minikonsthallar, där Norrevo står för budgeten.
– Vi hittade en lösning för hur konsten presenteras, en enkel teknik som är utbytbar. Konsten printas på ett textilt material och spänns upp i en ram som har ett fast format. Det är alltid samma format – och så byter vi ut konsten.
De stora ramarna är i formatet 270 x 150. En ram placeras i varje trapphus. Invigning blir det i slutet av mars.
– Nu testar vi det här ett år och sedan hoppas vi på en fortsättning, säger Mattias Åkeson.
– För oss handlar det om att arbeta med den här platsen som upplevs otrygg. Vi har jobbat med olika lösningar, kopplat till kameror, sensorer och städning. Inte för att det här är universallösningen, med konst, men vi vill att fler människor ska vistas på platsen, göra den mer attraktiv. Det är en liten pusselbit till helheten, säger Daniel Ackermann.