Tillbaka till bronsåldern
Dragkamp, matlagning över öppen eld och hällristningar var några av sakerna som tredjeklassare från Norrköping fick uppleva när de följde med Kulturskolan på en resa till bronsåldern.
Måns Ahlin, eller Ale som han heter för dagen, bryter arm med tredjeklassarna.
Foto:
En del av rollspelet var att välja en kung. Valet stod mellan två bröder, den ene som förespråkar krig och den andre fred. På torsdagen var det dags för avslutning och "kungakröning" vid Hällristningsmuseet.
- I dag är de klasser som röstade på den fredliga brodern här, och imorgon kommer de som röstade på den andra brodern, säger Måns Ahlin från Kulturskolan. Eller Ale, som han heter när han klär på sig rollen som den fredlige brodern.
Barnen fick återigen ikläda sig rollerna som medborgare i ett samhälle på bronsåldern och bevittna en hård trekamp mellan de två bröderna, innan det var avgjort vem som till slut fick ta tronen.
- Det här är ett mycket bra och uppskattat sätt för barnen att lära sig saker. I ett rollspel kan alla vara med under samma förutsättningar, utan så mycket krav. Det märks också att hierarkier som kanske finns i klassen upplöses och alla är med på samma villkor, säger Måns Ahlin..
Kristine Ivarsson jobbar med klass 3 på Karlshovskolan. Hon håller med om att rollspelet fungerar mycket bra.
- Det här är otroligt kul. De får använda alla sina sinnen, vilket ger så mycket mer än att bara se bilder i en bok. Det är det här de minns sedan, inte vad de läste i böckerna, säger hon.
- Det är också roligt att se hur alla kan känna sig delaktiga på ett sätt som är svårt att uppnå i klassrummet.
För att få rollspelet så autentiskt som möjligt har Kulturskolan tagit hjälp av föreningen Bronsålder och lånat kläder och rekvisita av Stadsmuseet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!