Till sommaren 2007 ska nya Söderleden vara klar
Efter tio månaders koncentrerat byggande ska nya Söderleden kunna öppnas sommaren 2007.Söderleden kommer då att under ca ett halvårs tid ha varit helt stängd, mellan Vilbergen och E22 mot Söderköping.
- Som minskar trafikproblemen och ger stora ekonomiska vinster, säger tekniska kontorets projektchef Leif Lindberg.
- Dels slipper man bygga tillfälliga förbifarter, dels så förkortas byggtiden.
Innan spurten med det koncentrerade byggandet kan inledas hösten 2006 måste dock en del annat klaras av på Söderleden.
Start i höst
Med start i höst ska sträckan mellan trafikplats Kneippen och Skarphagen byggas ut och göras fyrfilig. I bästa fall kan även trafikplats Ljura, dvs anslutningen mellan Söderleden och E22, börja byggas då. Den delen kan dock lika väl komma att skjutas upp till efter vintern.
En etapp för sig, som enligt Lindberg ska kunna genomföras utan avstängningar, är den mellan Vilbergen - och den trafikplats som där ska tillskapas - och redan byggda trafikplats Skarphagen.
I övrigt kommer det närmaste året att att ägnas åt projekteringar inför det koncentrerade byggandet, som alltså ska avsluta hela Söderledsutbyggnaden.
Och som kommer att gå till som så, att man hösten 2006 inleder med sträckan mellan trafikplats Ljura och Hagebygatan. Efter tre-fyra månaders arbete på den etappen går sedan också etappen mellan Hagebygatan och Vilbergen igång.
Flera etapper
Dessa båda etapper pågår sedan parallellt. Under de avslutande två månaderna tillkommer sedan också, samtidigt med de båda andra, en tredje etapp - nämligen den planskilda korsningen, med vägbro, mellan Söderleden och Hagebygatan.
Under dessa avslutande två månader kommer alla de tre etapperna att vara igång samtidigt. Trafiken får då ta helt andra vägar, och inte minst kommer det därvid att handla om Albrektsvägen.
- Så länge som det bara rör sig om etapp 1, utbyggnaden mellan trafikplats Ljura och Hagebygatan, kommer det inte att vara några problem med att ställa om trafiken. Men när när de båda andra etapperna också kommit igång, då blir det ju klart ökad belastning på Albrektsvägen.
- Enligt de simuleringar vi gjort så ska det inte behöva korkas ihop för det. Trafiken kommer att flyta. Trögare, men stopp ska inte behöva bli. Vi kommer också att kunna gå in och vidta olika styråtgärder, säger Leif Lindberg.
Många påverkas
Mycket viktigt i fortsättningen, och mer betydelsefullt än vanligt, blir nu att sköta kommunikationen med allmänheten. Det är ju så många som påverkas, både bilister och boende.
Söderleden ska bli fyrfilig och försedd med planskilda korsningar hela vägen mellan Kneippenrondellen och E22. Projektet samfinansieras av Norrköpings kommun och Vägverket. 156 milj kr har anslagits.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!