Till salu
Nu inleds utförsäljningen av namnet Idrottsparken, och först ska då IFK Norrköping träffa sina sponsorer. - Men det här vore givetvis oerhört mycket lättare, om det hade gått bra för laget, säger IFK Norrköpings marknadschef Fredrik Ringborg. Om det nu ska bli Bauhausparken, Willys arena, Stadiumparken eller något helt annat - ja, allt sådant återstår att se.
Namnet på nya Idrottsparken är till salu. Men det hade förstås varit lättare att sälja om det hade gått bättre för hemmalaget IFK Norrköping. Foto: Robert Svensson/arkiv
Foto: Svensson Robert
Namnfrågan och intäkterna från den utförsäljningen har Norrköpings kommun generöst överlåtit till IFK Norrköping. Som därmed får en grundplåt till den nya årshyran på 8 resp 15 milj kr, beroende på vilken division man spelar i Våren ägnades bland annat åt att tillsammans med konsultföretaget Momentum identifiera och värdera de ekonomiska möjligheter, som den nya arenan bör komma att ge. Med den viktiga delfrågan: Hur mycket kan namnrättigheterna vara värda. - Helt enkelt: Vad är det vi säljer? Vad får den, som köper namnrättigheten? - Och vad tror vi att man ska ha för övrigt, när man är arenanamnsägare? Vi tror man ska ha loger, och att man ska ha biljetter. Ska sedan reklamen kanske finnas på dräkten också? Nu vet vi värdet på allt det här, och vi har ett grundförslag till erbjudande. Fakta i målet är då sådant som att sändningarna av Sportnytt ses av 678.000 tittare, och att mediabyråer räknar med ett reklamvärde på fem öre per person. Sedan kan man då lägga till radio, TV4, webbplatser, allt det som skrivs osv. Borta också
Reklam på dräkten har ju fördelen att synas på bortamatcher också. I Linköping har Cloetta inte nöjt sig med arenanamnet utan har också varumärket på spelartröjorna. Även snabbt förbiglimtande reklam i rutan anses numera ha betydande värde. - Det finns en reklamtrötthet i Sverige idag. Det kan vara ett väldigt motstånd mot reklamen, när den kommer i rutan. Men på en arena eller en klubbdress är den ju inte påtvingad på alls samma satt. - IFK-matcherna som TV-sändes före sommaruppehållet sågs av sex och en halv miljon tittare. Om man då jämför det med att 30 sekunders reklam på TV4 kostar 400.000 kr så inser man, vilket värde det kan ha satt synas på ett mer otvunget sätt. - Läggs allt det där ihop får man ett värde, och det har vi då paketerat ihop. Fast sedan måste man ju ha klart för sig, att värdet inte behöver vara detsamma som priset, säger Fredrik Ringborg. Om prislappen vill han heller inte säga något, den blir ju en förhandlingsfråga. Tidigare har Ringborg dock sagt sig hoppas på 2-3 milj kr per år, och i bästa fall mer ändå. Ett långsiktigt avtal måste det bli, och tio år lär väl då vara minimum. - Arenan kan inte gärna byta namn vart och vartannat år, och dessutom tar det sin tid att arbeta in ett namn. Ett försvårande faktum är ju nu, att det går så rysligt dåligt för IFK. - De flesta av våra samarbetspartners har varit med i flera år, de vet att de får värden även när vi förlorar. Men vi får verkligen hoppas att det vänder för laget. I så fall får vi en mycket roligare höst, när vi ska gå ut och sälja det här. Moderna sättet
Men är då alla gamla IFK-supporters verkligen med på att "offra" Idrottsparkens sekelgamla, vittberömda namn? - De flesta inser nog, att det här är det moderna sättet att tjäna pengar på för en förening som vår. Jag har själv växt upp med Åshöjdens BK och all idealismen där. Men i dagens fotboll rör det sig ju om stora miljonindustrier. - Och de som får de bästa resultaten är också de, som tjänar mest pengar, säger Fredrik Ringborg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!