Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tidsvinsten riskerar att bli en fördröjning

FINSPÅNG: Det är inte alls säkert att du sparar tid på att ta den nya vägen, förbi Svärtinge, från Norrköping till Finspång.
Hamnar du bakom ett av Siemens bredaste fordon kan det ta upp till en halvtimme att köra den nya vägsträckan på en mil.

Dyr miss? När nya vägen mellan Svärtinge och Finspång öppnar riskerar privatbilister att förlora tid istället för att tjäna minuter - om man hamnar bakom ett tungt fordon på väg till eller från Siemens... Foto: Robert Svensson

Dyr miss? När nya vägen mellan Svärtinge och Finspång öppnar riskerar privatbilister att förlora tid istället för att tjäna minuter - om man hamnar bakom ett tungt fordon på väg till eller från Siemens... Foto: Robert Svensson

Foto:

Norrköping2007-04-04 06:00
När den nya riksväg 51 är klar kommer det att gå dubbelt så fort att passera Svärtinge. Skyltad hastighet blir 110 kilometer i timmen, jämfört med dagens 50. Som Folkbladet tidigare berättat kommer du att spara cirka fyra minuter på den nya vägsträckan. Men det kan lika gärna bli tvärtom. Har du otur hamnar du bakom en av Siemens breda transporter som tar upp båda körfälten.

"Omöjligt att köra om"
- Att köra om en sådan transport är omöjligt, säger Hans Sävenhed, trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket region sydöst.
Detta trots att den nya vägen är 16,5 meter bred med dubbla körfält i båda riktingarna.
Hur man ska lösa det här problemet kan inte Vägverket svara på i dagsläget. Men man håller just nu på att undersöka olika alternativ.
- Vi har ännu inte kommit på den smartaste lösningen, säger Hans Sävenhed.
Vägbygget vid Svärtinge kostar runt 200 miljoner kronor. Borde man inte ha tänkt på det här innan?
- Det spelar ingen roll. Transporterna fungerar ju, säger Sävenhed.

Får ta gamla vägen
Hans Sävenhed har dock förståelse för att trafikanter kan komma att bli irriterade när de hamnar bakom en sådan här bil som det inte går att köra om.
- Men vi kan ju inte förbjuda dessa fordon på den nya vägen. Siemens är ju faktiskt ett väldigt viktigt företag för regionen.

"Vi har bekymmer"
Ett alternativ som Vägverket tittar på är att låta Siemens breda transporter ta den gamla Svärtingevägen. Men det är inget som Siemens transportchef Carl-Erik Andersson har hört talas om.
- Vi har bekymmer på den gamla vägen i dag, säger Carl-Erik Andersson.
En annan variant som Vägverkets experter undersöker är att låta övriga trafikanter ta den gamla Svärtingevägen när de breda Siemensfordonen är på vägen. Då blir det inga köer på den nya vägen.

Optimistisk
Hur ofta dessa breda fordon kommer att vara på vägen är, enligt Siemens transportchef, omöjligt att svara på.
- Det kan ibland röra sig om 3-4 fordon i veckan eller inga alls. Det beror helt på vilka åtaganden vi har.
Det här har länge varit ett orosmoment för Vägverket.
- Men efter att ha hängt med på en resa från Finspång till Norrköpings hamn är jag mycket mer optimistisk. Det kommer att bli mycket smidigare än vad det varit innan. Och väntetiderna blir totalt sett mindre när man i framtiden har två valmöjligheter, säger Hans Sävenhed.
I dagsläget har Siemens breda transporter lastade med turbiner tre följebilar när de åker från Finspång till Norrköpings hamn. Vägtransportledare finns också på plats och dirigerar om trafiken där det behövs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om