Tidsvinsten riskerar att bli en fördröjning
FINSPÅNG: Det är inte alls säkert att du sparar tid på att ta den nya vägen, förbi Svärtinge, från Norrköping till Finspång.Hamnar du bakom ett av Siemens bredaste fordon kan det ta upp till en halvtimme att köra den nya vägsträckan på en mil.
Dyr miss? När nya vägen mellan Svärtinge och Finspång öppnar riskerar privatbilister att förlora tid istället för att tjäna minuter - om man hamnar bakom ett tungt fordon på väg till eller från Siemens... Foto: Robert Svensson
Foto:
"Omöjligt att köra om"
- Att köra om en sådan transport är omöjligt, säger Hans Sävenhed, trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket region sydöst.
Detta trots att den nya vägen är 16,5 meter bred med dubbla körfält i båda riktingarna.
Hur man ska lösa det här problemet kan inte Vägverket svara på i dagsläget. Men man håller just nu på att undersöka olika alternativ.
- Vi har ännu inte kommit på den smartaste lösningen, säger Hans Sävenhed.
Vägbygget vid Svärtinge kostar runt 200 miljoner kronor. Borde man inte ha tänkt på det här innan?
- Det spelar ingen roll. Transporterna fungerar ju, säger Sävenhed.
Får ta gamla vägen
Hans Sävenhed har dock förståelse för att trafikanter kan komma att bli irriterade när de hamnar bakom en sådan här bil som det inte går att köra om.
- Men vi kan ju inte förbjuda dessa fordon på den nya vägen. Siemens är ju faktiskt ett väldigt viktigt företag för regionen.
"Vi har bekymmer"
Ett alternativ som Vägverket tittar på är att låta Siemens breda transporter ta den gamla Svärtingevägen. Men det är inget som Siemens transportchef Carl-Erik Andersson har hört talas om.
- Vi har bekymmer på den gamla vägen i dag, säger Carl-Erik Andersson.
En annan variant som Vägverkets experter undersöker är att låta övriga trafikanter ta den gamla Svärtingevägen när de breda Siemensfordonen är på vägen. Då blir det inga köer på den nya vägen.
Optimistisk
Hur ofta dessa breda fordon kommer att vara på vägen är, enligt Siemens transportchef, omöjligt att svara på.
- Det kan ibland röra sig om 3-4 fordon i veckan eller inga alls. Det beror helt på vilka åtaganden vi har.
Det här har länge varit ett orosmoment för Vägverket.
- Men efter att ha hängt med på en resa från Finspång till Norrköpings hamn är jag mycket mer optimistisk. Det kommer att bli mycket smidigare än vad det varit innan. Och väntetiderna blir totalt sett mindre när man i framtiden har två valmöjligheter, säger Hans Sävenhed.
I dagsläget har Siemens breda transporter lastade med turbiner tre följebilar när de åker från Finspång till Norrköpings hamn. Vägtransportledare finns också på plats och dirigerar om trafiken där det behövs.