Kommunen har rätt att flytta på elsparkcyklar som parkerats trafikfarligt eller som utgör ett hinder. Det kan handla om en kort flytt, inom synhåll från den ursprungliga platsen, eller en lång flytt, där man hämtar med bil och kör i väg elsparkcykeln till en särskild uppställningsplats.
– Den korta flytten, det är att plocka bort den för att den står trafikfarligt, eller står i vägen för cyklister, att man bara flyttar undan den. Det andra är att man kör i väg dem, det är en större apparat, som kräver mycket mer arbete runt omkring, och som vi inte tror är så mycket mer framgångsrikt, utan det är väl den korta flytten som vi mest kommer att jobba med, tror jag, säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.
Det är parkeringsvakterna som ska ta hand om framför allt kort flytt av de elsparkcyklar som påträffas liggande över gångbanor eller cykelbanor. Taxan för en kort flytt föreslås vara 300 kronor, ett självkostnadspris med administration inräknat, och en lång flytt 1600 kronor. Fakturan skickas till det företag som bedriver uthyrningen av det aktuella fordonet.
Även om lång flytt kanske inte behöver användas vill kommunen ha ett beslut på plats om det skulle bli aktuellt. Taxeförslaget som nu varit uppe i tekniska nämnden ska också behandlas i kommunstyrelsen och slutligen i kommunfullmäktige i december.
Tekniska nämnden beslutade också att testa att placera ut särskilda parkeringsställ eller asfaltsvinyl på platser som är tydliga start- och målpunkter för elsparkcyklar, så att det ska vara tydligt var man kan parkera dem.
– Vi vet var de flesta cyklarna står. Vi har fått från företagen var den mesta trafiken går och var de ställs mest. Det är på de platserna först som vi ska börja med att sätta ut cykelställ och vinyler för att tala om att här ska ni ställa cyklarna, säger Karin Jonsson.
Enligt Jonsson handlar det om vid universitetet, i city och vid resecentrum.
Karin Jonsson tycker att det redan blivit bättre ordning, efter tidigare åtgärder. Dels har kommunens dagliga verksamhet, liksom p-vakter, utfört serviceåtgärder som att ställa upp liggande elsparkcyklar, och företagen själva har satt begränsningar. De två största har infört att man måste fotografera när man parkerat sin elsparkcykel.