Telia satsar på Norrköping
NORRKÖPINGTelia effektiviserar sin kundtjänst och satsar på verksamhet i 13 kommuner i Sverige. En av dessa är Norrköping. I 18 andra städer, bland annat Linköping, kommer verksamheten försvinna. -Vi har ingen övertalighet utan alla erbjuds nytt arbete fast på annan ort, säger presschef Hans G Larsson, vid Telia Sverige AB.
För Norrköpings del är beskedet mer positivt. Kommunen är en av de 13 utvalda som kundtjänstverksamheten ska koncentreras till. Många av dem som arbetar i Linköping och Nyköping i dag kan komma att erbjudas arbete i Norrköping. Avståndet till Norrköping på mellan fem och sju mil räknas som bra för att kunna pendla, enligt Telia.
- Men det går inte i dag att säga att alla i Nyköping och Linköping får arbete just i Norrköping eftersom det är bekvämt pendlingsavstånd rent teoretiskt. Vissa kanske inte kan pendla av olika skäl. Och bara för att man är stationerad i exempelvis Linköping betyder inte det alltid att man bor där, säger Hans G Larsson.
Han säger vidare att man från Telias sida ännu inte har uttalat vilken av de 13 orter man valt satsa på i framtiden som kommer att växa snabbast eller mest. Det går alltså inte att säga hur många fler arbeten som kommer att skapas i Norrköping framöver.
- Det beror bland annat på hur många som vill flytta med eller pendla till de olika orterna, säger han.
Nästa vecka kommer Telia att börja se över hur omorganisationen ska gå till rent praktiskt. Enligt Hans G Larsson finns vissa teoretiska planer med i bilden, men det är inte säkert att de kommer att följas. Alla medarbetare ska få en chans att uttala sig om vad de har för möjligheter att flytta med eller att pendla. Han understryker att det inte råder någon övertalighet bland personalen.
- Den trafikvolym vi har är lika hög som tidigare. Vi kommer alltså att behålla samma personal men inte på samma ort. Det råder inte brist på arbetsuppgifter. Däremot måste vi försöka att organisera arbetet på ett annat sätt, säger Hans G Larsson.
Inom loppet av en tvåårsperiod räknar Telia med att omorganisationen ska vara klar. Då kommer kundtjänst i Norrköping att vara utbyggd.
- Det hela beror på hur snabbt vi kan ordna lösningar för våra medarbetare. På vissa orter kommer det att gå snabbare än på andra.
Har man inte möjlighet att pendla eller flytta kommer Telia försöka hjälpa till att hitta annat arbete.
- Vi kommer att se över om Telias övriga verksamhet på orten har arbeten att erbjuda. Vi har också kontakter med de berörda kommunerna samt med andra företag på orten som kan tänkas erbjuda någon av våra medarbetare ett arbete, säger Hans G Larsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!