Telefonen gick varm hos BRIS
NORRKÖPINGBarnens hjälptelefon gick varm under julhelgen. Bris tog emot mellan 300 och 400 telefonsamtal från hela landet.
På julaftonen var barnens hjälptelefon stängd. Men enligt Brisombudet Eva Stenelund är barnens behov av stöd och hjälp störst före och efter jul. FOTO: ROBERT SVENSSON
Foto:
Hjälptelefonen var endast öppen på juldagen och annandagen, totalt sex timmar.
<b>Före och efter julafton</b>
Enligt Eva Stenelund visar erfarenheten att barnens behov av hjälp och stöd är störst före och efter julafton.
- Tidigare har den varit öppen på julafton, men det var få som ringde. På julafton finns hoppet kvar hos barnen, men efteråt kan de behöva stöd. Före jul kan det finnas oro och förväntningar om hur den ska bli.
När barn lediga från skolan och de flesta samtalen handlar om familjeproblem.
- Generellt är det de barn som har det jobbigt hemma som ringer när det är skollov. Medan samtalen om mobbning minskar då, säger Eva Stenelund.
Hur många barn och ungdomar under 18 år som ringt till Bris hjälptelefon från Norrköping eller Östergötland finns inga uppgifter om eftersom de som ringer är anonyma och Bris använder heller inga nummerpresentatörer.