Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tekniska nämnden måste både gasa och bromsa

Tekniska nämnden har det tufft att få en budget i balans, med stora investeringar när staden växer. Då får några planerade projekt stryka på foten, som Strömsholmen.

"Det är jättetufft för oss att kunna drifta alla områden", säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

"Det är jättetufft för oss att kunna drifta alla områden", säger Karin Jonsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Foto: Elin Holmer/arkiv

Norrköping2020-12-09 16:30

Tekniska nämnden måste både gasa och bromsa. Nyligen tog nämnden beslut om att minskningar i investeringsbudgeten på 36 miljoner kronor. På den listan finns att inga nya gång- och cykelvägar ska byggas och att parkerna inte får någon upprustning.

Enligt Karin Jonsson (C), ordförande i nämnden, handlar det om att dra ned på sådant som kommer utöver det nämnden redan gör, ta bort sådant som inte påbörjats, få ned kommande driftskostnader genom att ta bort en del investeringar, då man ser att det ser tufft ut även framöver.

– Vi tar ju inte bort alla cykelvägar eller parkinvesteringar, men det här är det som vi inte lägger till, säger Karin Jonsson som räknat på att man kommer att investera 100 miljoner i cykelåtgärder i olika exploateringsprojekt.

På nämndens sammanträde nu finns det en lista på flera sidor med investeringar som ska genomföras, en tung investeringsbudget, med renovering av kajen i Inre hamnen, belysning, parkinvesteringar i Ljura och Klockaretorpet, gång- och cykelväg på Hanholmsvägen och Manheim, och en tunnel vid Ingelstarondellen.

– Vi ligger jättehögt. Det är därför vårt kontor också har det tufft ekonomiskt, för man ska klara av allt mer.

Nämnden tittar också på hur man kan öka intäkterna, genom reklam på spårvagnarna, och höjda avgifter för återställning av gator när företag gräver upp dem.

En andra lista, som kommunfullmäktige måste besluta om, innehåller förslag om att ta bort projekt för 58 miljoner kronor. Parkstråket vid Kalvhagen och Södra Kajen får skjutas på framtiden, liksom en bro mellan kvarteret Kroken och Strömparken, och Strömsholmen får stå oförändrad tills man vet vad som ska vara där. En miljon avsätts till att fixa muren som delvis rasat.

Det befarade underskottet för nämnden var 30 miljoner, då man inte fått täckning för ökade driftskostnader i den växande kommunen. Efter ett tillskott på 17 miljoner och med planerade åtgärder ska nämnden få en budget i balans.

– Vi har haft ett bredare samarbete med samhällsplaneringsnämnden, för de beslutar om planer, men så kommer kostnaden hos oss. Det är det som inte hänger med och som fullmäktige inte har möjlighet att kompensera när det är så tuffa tider. Det är jättetufft för oss att kunna drifta alla områden.

– Vi har gjort prioriteringen i Kvartetten att det är skolan och vården som måste gå först i de här lägena.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!