– Det har varit sex roliga lektioner, säger Jesper Örngren som tillsammans med klasskamraterna Robin Aspblad och Nicolas Seilani har konstruerat en hydraulisk burkkrossare.
De går i årskurs två på teknikprogrammet och för dem ingick det att i en grupp på tre personer bland annat att konstruera en hydrauldriven apparat för att visa hur rörelser överförs med hydraulik. Innan själva byggandet satte igång fick eleverna söka information på internet och göra en skiss över sin hydraullyft.
Manfred Carlsson, Johan Can och Jesper Sundström går också i tvåan och de berättar att förutom hydraulikuppgiften så ingår det en mekanisk grunduppgift. Där gjorde de en karusell som drivs med en vev kopplad till några kugghjul. Sedan byggde de en hydraullyft som kunde greppa tag i saker, lyfta dem och flytta dem från en punkt till en annan.
– Vi har beräknat kraften på kugghjul, så det ingår både fysik och matte i det här, säger Manfred Carlsson.
– Och det har funnits mycket utrymme för egna idéer. Vi har själva tänkt ut hur vi ska göra, säger Johan Can.
Jesper Sundström berättar att de har fått lära sig om hur man kan utnyttja trycket i vätskor och gaser.
– Först har vi fått läsa om hur det fungerar teoretiskt och sedan har vi arbetat med det praktiskt, säger han.
Eleverna i årskurs ett fick lite friare händer och hade som uppgift att hitta på en produkt de tycker saknas eller är i behov av vidareutveckling.
– Vi satt tillsammans och diskuterade och så kom vi på att vi ville göra något som skyddar mot olyckor, säger Wisam Al-Ezzi vars grupp har gjort en prototyp av ett skydd mot skärskador vid hackning av lök.