Texten i annonsen löd "Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel...".
Annonsen publicerades i Norrköpings-Magazinet och företaget uppmanade att kunden, istället för att åka osäkert borde boka taxi hos dem.
Ett flertal anmälare menade dock att det var stötande att reklamen hotade med våldtäkt och att annonsen framställde chaufförer i andra bolag som våldtäktsmän.
Opinionsnämnden har i sin bedömning kommit fram till att annonsen är könsdiskriminerande, då den antyder att det värsta med en våldtäkt vore att förlora oskulden.
I ett yttrande från företaget Taxijakt, skriver man följande:
– Syftet med annonsen var att belysa ett stort branschproblem, det vill säga svarttaxi, som till och med polisen avråder alla från att åka med.
– Men vi tycker att det är tråkigt att vissa tagit ill upp av budskapet. Vi riktade annonsen till vanliga föräldrar, som är oroliga för sina barn.
Opinionsnämnden skriver i sitt beslut, att en genomsnittskonsument, uppfattar annonsens budskap, som att en kvinna riskerar att bli våldtagen om hon väljer fel taxibil. Och att på detta sätt i en kommersiell annons, spela på rädslan angående våldtäkt, strider mot reglerna om socialt ansvar.
Läs mer i fredagstidningen.