Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tårtbiten skapade rabalder

Norr Tulls trafikplats 1962-1986.                    Foto: Gunnar Bonnevier

Norr Tulls trafikplats 1962-1986. Foto: Gunnar Bonnevier

Foto: Gunnar Bonnevier

Norrköping2010-03-27 04:21
Det största och mest kritiserade ingreppet i Norrköpings promenadalléers historia gjordes i början av 1960-talet i trafikplatsen Norr Tull. De tre kilometer långa lindraderna bröts brutalt och under protester byggdes 1962 den så kallade tårtbiten. Omkring denna trafikterminal anlades kala ytor kring hållplatser och spår. Med stor ledsnad såg folk när lindarna fälldes. Norra Promenaden började anläggas 1858. Cirka hundra år senare tvingades lindarna bort här vid Norr Tull av den svårtsmälta "tårtbiten".Efter 24 år hade spårvägen dock tröttnat på tårtbiten. Trafikplatsen skulle byggas om. Med en varm tyst glädje följdes rivningen 1986 och hopp väcktes om nya lindrar. Det eftersöktes en konstruktion av ny trafikplats som gjorde det möjligt att återplantera fyra lindrader.Beslut fattades att alléperspektivet skulle återupprättas. Arbetet skulle utföras 1989 i samband med att trafikplatsen ändrades och anpassades till den nya fyrfiliga Kungsgatan.
- Det här är ett jobb med både hand och hjärta, sade parkarbetaren Göran Ulriksson när han och hans kollega Janne Andersson arbetade med planteringen av 30 nya lindar, var och en tre-fyra meter höga. Bakom reparationen av "såret" i Norra Promenaden stod stadsträdgårdsmästare Stig Hellerström, som aldrig kunnat glömma våldet mot lindalléerna. Nu har lindarna i Norr Tull visat sin unga grönska i tjugo är. En annan stor rivnig vid Norr Tull alldeles intill tårtbiten väckte mer sorg. Det var när de så kallande järnvägsbostäderna revs 1982. De bastanta husen tänkte hela kvartersfronten ut mot trafikplatsen. Där bodde under många decennier folk som arbetade vid järnvägen. Husen byggdes redan under 1800-talet. I stället för dessa gamla hus skulle det sedan byggas kontor. Bland de många som tyckte illa om den här rivningen var författaren Ebbe Linde i Kolmården. - Det är stans ansikte mot norr som försvinner, hävdade han bland annat. Några år senare hade den gamla vyn över Norr Tull bytts mot ett stort kontorshus, byggt av ABV. En lång fönster - och betongfasad skulle nu svara för välkomnandet in i centrum . Ändå var det inte färdigt vid Norr Tull. Kungsgatan höll ju på att byggas ut, men i hörnet på gatans västra sida stod fortfarande ett 1800-talshus som hindrade breddningen till fyra filer. Kommunen måste lösa in och riva detta hus. Fastighetsdirektören i kommunen fick driva en seg förhandling om priset för huset innan rivningen kunde påbörjas 1997 och Kungsgatan fick den bredd som behövde.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om