Tar bussen på utryckningar
NORRKÖPINGSnart tar brandmännen bussen till bränder i Norrköpingstrakten. Brandförsvaret har nämligen beställt en toppmodern, fullutrustad så kallad brandbuss, som levereras under oktober.- Det här är 2000-talets brandbil och kommer att innebära en stor förbättring för brandmännen, säger driftingenjör Björn Kjellander, fordons-ansvarig på Norrköpingsstationen.
"Snart får vi vår nyinköpta brandbuss till Norrköping och den kommer att bli ett suveränt nyförvärv till våra utryckningar", säger driftingenjör Björn Kjellander. FOTO: KENAN HABUL
Foto:
- Ja, men det finns en fem, sex brandbussar på andra håll i Sverige, bland annat i Arvika, där man är mycket positiv till sin nya buss, säger Björn Kjellander.
Fördelar gentemot den traditionella brandlastbilen?
- Hytten innebär en större och finare arbetsmiljö för brandmännen, det är till och med ståhöjd i hytten, vilket underlättar påtagning av utrustning och andra förberedelser, och det är lättare att ta sig ut och in i bussen, eftersom det är lägre insteg än på en lastbil.
- Vidare har du ingen utrustning på taket, utan stegar och allting finns inne i bussen.
<b>Två miljoner</b>
- Ändå kostar den inte mycket mer än en vanlig traditionell lastbil, så det rör sig om cirka två miljoner kronor, säger Björn Kjellander.
Även brandmästare Jörgen Larsson, som är ansvarig för utryckningsstyrkan, är mycket förväntansfull:
- En stor fördel är att bussen har mer utrustning med sig än vad våra lastbilar har. Det innebär att vi kan först åka och släcka en lägenhetsbrand och sedan direkt fortsätta till en trafikolycka, om det skulle behövas.
Nämnas kan att bussen har kapacitet som lednings- och kommunikationsplats, till exempel med informations- och it-system.
<b>Helautomatisk</b>
Bussen bygger på ett Volvochassi och är drygt åtta meter lång. Motorn är utrustad med en helautomatisk femväxlad låda.