Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Tankar dubbelt

Vill du ha en bil som är utrustad med två bränsletankar och kan köras cirka 90 mil utan att behöva tankas? Och som dessutom är mer miljövänlig än en vanlig bil?
- I så fall kan en biogasbil vara något att tänka på, säger Bo Broomé, fordonssamordnare hos Norrköpings kommun, som igår själv hämtade ut kommunens första egna biogasbil hos Söderbergs.

Bo Broomé från Norrköpings kommun har just hämtat ut kommunens första biogasbil som även går på bensin, så symboliskt tankar han här i både biogas och bensin i de två tankarna under bilen.
FOTO: JUDIT ENGELHARDT (praktikant)

Bo Broomé från Norrköpings kommun har just hämtat ut kommunens första biogasbil som även går på bensin, så symboliskt tankar han här i både biogas och bensin i de två tankarna under bilen. FOTO: JUDIT ENGELHARDT (praktikant)

Foto:

NORRKÖPING2004-09-18 06:00
- Den här bilen är beställd av oss själva på upphandlingsenheten, men vi hoppas ju att fler kommunala enheter väljer att köpa in miljövänligare biogasbilar i fortsättningen.

<B>+ Varför skulle man inte vilja ha miljövänligare bilar?</B>
- Därför att en biogasbil kostar uppåt 700 kronor mer i månaden och många kommunala enheter har ju ont om pengar och väljer då kanske ett billigare bilalternativ.
- Vi skulle önska att man centralt fattat beslut om merkostnadstäckningar likt till exempel Göteborgs kommun, med tanke på att biogasbilarna är mer miljövänliga, men där är vi inte idag i Norrköping.

40.000 mer
- Biogasbilarna kostar cirka 40.000 kronor mer i inköp, men fram till 16 september fanns möjlighet att via statliga bidrag ansöka om stöd för 50 procent av merkostnaden i inköp.

<B>+ Några andra nackdelar än priset?</B>
- Biogasbilen kan ju köras på både bensin och biogas och när man kör på biogas är motorn aningen svagare och upplevs som lite snällare, säger Bo Broomé, något som jag faktiskt mest upplevt som positivt och behagligt.
- En intressant tanke angående biogasen här i Norrköping, är ju att det man har på tallriken och äter en dag, kan man sedan köra bil på dagen efter, sedan avloppsslammet förvandlats till biogas i en rötkammare.

<B>+ Det finns ju ont om biogasstationer än så länge och bara två i Norrköping?</B>
- Ja, Sydkraft har en på Stohagsgatan och Svensk Biogas en på Ståthögaleden. Men tack vare att bilen även har en bensintank på 55 liter, har du totalt en räckvidd på cirka 90 mil, om du räknar in biogasen också. Så man lär inte åka "soppatorsk" i första laget med en sån här bil...

Manuell koppling
- Dessutom, säger bilförsäljaren Lars Heinemark från Söderbergs, så växlar bilen automatiskt om från biogas till bensin eller tvärtom, när det är dags, så där finns inga problem. Sen kan man även manuellt koppla om drivmedel om man vill.

<B>+ Vad händer nu på kommunens bilfront?</B>
- Vi har beställt ytterligare en biogasbil, som ska levereras till miljö- och hälsoskyddskontoret och sedan får vi se vad övriga kommunala enheter väljer att satsa på när de ska byta bilar. Det handlar om totalt 250 kommunhyrda bilar framöver och jag hoppas förstås att många väljer biogasbilar, men det är som sagt delvis en ekonomisk fråga för många enheter inom kommunen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!